PKP udostępniła raciborski dworzec podróżnym
Funkcjonalnie zaprojektowana przestrzeń, kubistyczna bryła i ogród wertykalny na elewacji – to tylko niektóre z cech dworca w Raciborzu po przebudowie.
Elewacja dworca zyskała nowoczesny wygląd. W fasadzie zamontowano wielkopowierzchniowe przeszklenia mające na celu doświetlenie wnętrza budynku. W szczycie części centralnej znajduje się zegar oraz podświetlany napis z nazwą dworca kolejowego. Południowa część budynku ma „zieloną ścianę” na której rośnie prawie pięćset roślin.
W centralnej części dworca, na parterze, znajduje się poczekalnia dla podróżnych z ławkami, gablotami na rozkłady jazdy oraz elektronicznymi tablicami przyjazdów i odjazdów pociągów. Na piętrze, w środkowej części budynku jest poczekalnia letnia – taras widokowy. Dostaniemy się do niej z peronu lub windą z parteru dworca.
W części północnej na parterze znajduje się przestrzeń dla gminy Racibórz, a na piętrze biura dla spółek kolejowych. W skrzydle południowym na poziomie ulicy są lokale handlowo-usługowe, a na piętrze strefa kultury prowadzona przez samorząd. Po południowej stronie dworca powstał niewielki parking samochodowy. Przy dworcu znajduje się także parking rowerowy oraz stacja naprawy rowerów.
Na dworcu wdrożono szereg rozwiązań ekologicznych. Wśród nich są: energooszczędne oświetlenie, odzysk wody deszczowej i użycie jej jako wody szarej, wentylacja z odzyskiem ciepła oraz panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”. Dzięki nowoczesnemu monitoringowi i systemowi bezpieczeństwa przeciwpożarowego poprawi się także bezpieczeństwo na dworcu i w jego otoczeniu.
Inwestycja w Raciborzu to koszt ponad 30 mln złotych brutto. Wykonawcą prac był Texom sp. z o.o. z Krakowa.
(red)