Krytyczni gimnazjaliści
Imprezę rozpoczął gimnazjalny Chór im. Druha Jana, który zaśpiewał hymn europejski - „Odę do radości" - po polsku, niemiecku, angielsku i rosyjsku. Dyrektor Stefania Rodak przypomniała zrealizowane w czyżowickim gimnazjum międzyprzedmiotowe projekty związane z edukacją multimedialną, regionalną i europejską.
Szkoła winna uczyć młodych ludzi aktywności, udziału w życiu publicznym i budowaniu społeczeństwa obywatelskiego - mówiła dyrektor Rodak. Ażeby uczestniczyć i przekształcać trzeba umieć wyraźnie i odważnie prezentować swoje stanowisko. Takich umiejętności uczą debaty.
I rzeczywiście gimnazjaliści z Rogowa, Turzy Śląskiej i Czyżowic zaprezentowali podczas debaty odwagę i krytycyzm wobec powszechnie powtarzanych opinii na temat integracji europejskiej. Dyskutowano na temat rolnictwa, edukacji, ochrony środowiska, rynku pracy i wspólnej waluty. Uczestników debaty podzielono na dwie grupy, które przedstawiały argumenty za i przeciw przystąpieniu do Unii. Jednym z pierwszych problemów, które podnieśli eurosceptycy była nierówność dopłat dla polskich rolników proponowana przez Unię. Młodzieży nie podobały się również obiekcje europejskich urzędników wobec oscypków produkowanych przez polskich górali. Gimnazjaliści wyrażali obawy, że integracja z Unią Europejską pozbawi nas tradycyjnych potraw i smacznej żywności a nawet tożsamości kulturowej. Padały argumenty, że język polski zostanie wyparty przez angielski czy niemiecki.
To nieprawda - twierdzi Łukasz Sitek, jeden z uczestników debaty. Przecież w innych krajach tak się nie stało. Unia dba o tożsamość regionów, powołany został nawet specjalny komitet, który zajmuje się rozwojem regionalnym. Nie musimy się obawiać, że zniknie polska tożsamość narodowa. Po wstąpieniu Polski do Unii polska młodzież będzie mogła kształcić się za granicą, co da jej większe szanse uzyskania dobrej pracy. Konsumenci będą mieli większy wybór towarów, dzięki zastosowaniu europejskich norm ekologicznych będziemy mieli czystsze środowisko.
Dyskusja była bardzo gorąca a sceptycy twierdzili z kolei, że kształ-cenie się na Zachodzie nie jest konieczne, gdyż w Polsce mamy nawet lepsze szkoły. Wyrażali obawy, że konkurencja tanich zachodnich towarów doprowadzi do upadku naszych producentów a Polacy będą mogli uzyskać tylko gorszą i mniej płatną pracę. O dziwo to właśnie eurosceptycy potrafili podać więcej argumentów przemawiających przeciwko integracji europejskiej i uzyskali przewagę w debacie. Jednak wyniki przeprowadzonego referendum były inne - większość uczestników (65%) opowiedziała się za przystąpieniem Polski do Unii. Ale jak wynika z przebiegu debaty, młodzież nie uznaje tego za jakiś dogmat, ale widzi również zagrożenia związane z integracją europejską.
W programie imprezy znalazły się również występy artystyczne młodzieży. Małgorzata Godomska zaprezentowała gawędę w gwarze śląskiej w humorystyczny sposób przedstawiającą powstanie Dnia Kobiet a Karolina Prochasek z akompaniamentem Beaty Benet wykonała impesję z „Pana Tadeusza". Są to uczennice I LO im. 14
Pułku Powstańców Śląskich w Wodzisławiu, laureatki ogólnopolskich konkursów recytatorskich. Gimnazjaliści z Czyżowic wykonali po niemiecku inscenizacje bajek o królewnie Śnieżce i siedmiu krasnoludkach, Czerwonym Kapturku oraz Trzech świnkach. Zostały one przygotowane przez uczniów w ramach międzyprzedmiotowego projektu „Witaj Europo". W gimnazjum działa Szkolny Klub Europejski, prowadzony przez Renatę Kruszyńską. W jego ramach prowadzony jest projekt „Young in Europe" polegający na wymianie listów pocztą elektroniczną z rówieśnikami z Niemiec, Holandii, Danii Szwecji, Rumunii i Białorusi. Uczniowie czyżowickiego gimnazjum znaleźli się wśród laureatów wojewódzkiego konkursu „Europa w szkole", powiatowych konkursów „Ziemia Wodzisławska w Europie" (1. miejsce - Michał i Marcin Janeczek) i Polak w Europie" (2. miejsce - M. Patas).
(jak)