Za kółkiem - „Spiesz się powoli”
Władysław Szymura były instruktor nauki jazdy z 40-letnim stażem przekazuje praktyczne wskazówki dla kierowców.
Pisząc o prędkości należy zacząć właśnie od tego powiedzenia. Oczywiście to wcale nie oznacza, że powinniśmy jeździć tylko powoli. Jednak, jak mówią przepisy, kierujący jest zobowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem. Dobierając prędkość powinien on brać pod uwagę: warunki atmosferyczne (deszcz, śnieżyca, gołoledź, mgła, silny wiatr), rodzaj nawierzchni, gdzie istotny jest współczynnik tarcia przy hamowaniu (asfalt lany, chropowaty, kostka brukowa, klinkierowa, nawierzchnia betonowa). Ważna jest także rzeźba terenu (wzniesienia, strome zjazdy, łuki, zakręty), natężenie ruchu (zachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu) oraz własne kwalifikacje (praktyka w kierowaniu pojazdem, czas spędzony za kierownicą). Należy brać także pod uwagę własne samopoczucie, a jeżeli kierowca przewozi ładunek to jego ciężar. Przy zróżnicowanych obciążeniach układ hamulcowy zachowuje się inaczej. Im bardziej obciążony pojazd tym mniejsza skuteczność hamowania. Mówiąc o prędkości mam na myśli tzw. „prędkość bezpieczną”, czyli dostosowaną do istniejących warunków i sytuacji na drodze. Chodzi o prędkość, która gwarantuje pełne panowanie nad pojazdem. Należy pamiętać oczywiście o dopuszczalnych prędkościach obowiązujących na poszczególnych drogach.