Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 20 (329) Data wydania: 16.05.06

Zapytaj o gwarancję

Rzecznik Radzi - Co nam daje gwarancja? Kiedy możemy zwrócić towar? Na ile zmieniły się w tym względzie przepisy?
W związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej zmieniły się przepisy dotyczące gwarancji. Do końca 2002 roku gwarancję regulowały przepisy Kodeksu cywilnego. Od 1 stycznia 2003 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (zwanej ustawą o sprzedaży konsumenckiej), które dostosowały nasze przepisy do stanu prawnego obowiązującego w UE zgodnie z unijnymi dyrektywami.
 
Na podstawie ustawy o sprzedaży konsumenckiej konsument nabywający towar konsumpcyjny ma dwa uprawnienia, które umożliwiają mu reklamację, gdy w towarze wystąpi usterka: jest to niezgodność z umową (zostanie omówione w następnym numerze) oraz gwarancja.
 
Gwarancja jest oświadczeniem gwaranta (najczęściej producenta lub importera) zamieszczonym w dokumencie gwarancyjnym, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego. Czasami do nowo kupowanych towarów nie dołącza się żadnej gwarancji – co jest zgodne z prawem, ponieważ gwarancja nie jest obowiązkowa, dlatego przed zakupem pytajmy sprzedawcę o gwarancję.
 
Czas obowiązywania gwarancji może być bardzo zróżnicowany - od kilku tygodni do nawet wielu lat. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie określa obowiązków gwaranta - np. kupując obuwie często spotykamy się z „gwarancją” w postaci adnotacji sporządzonej przez sprzedawcę na odwrocie paragonu. Taka gwarancja nie określa obowiązków gwaranta i praw konsumenta, a daje jedynie poczucie bezpieczeństwa kupującemu, że buty będą bezpłatnie naprawiane w okresie gwarancji. Ale coraz częściej możemy spotkać się z poprawnymi gwarancjami załączanymi do sprzedawanego obuwia w postaci kart gwarancyjnych, zawierających warunki gwarancji.
 
Sprzedawca udzielający gwarancji powinien wydać kupującemu dokument gwarancyjny wraz z towarem. Sprzedawca powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń. Jest to ważne, gdy kupujemy każdy towar o złożonej budowie np. sprzęt elektroniczny lub samochód itp. Konsument powinien tego wszystkiego dopilnować we własnym interesie.
 
Gwarancja powinna zostać udzielona bezpłatnie, a przypadki, gdy konsument płaci za dodatkowe lata ochrony gwarancyjnej są tak naprawdę wykupionym specyficznym ubezpieczeniem. Gwarancja może wyłączać lub ograniczać odpowiedzialność gwaranta, przykładowy zapis: odbarwienia materiałów plastikowych w sprzęcie AGD nie podlegają gwarancji. Jest to dyskusyjne, czy zapis taki nie narusza interesu konsumentów, ale te kwestie może rozstrzygać tylko sąd.
 
zanotował Marek Jakubiak