Zapytaj o gwarancję
Rzecznik Radzi - Co nam daje gwarancja? Kiedy możemy zwrócić towar? Na ile zmieniły się w tym względzie przepisy?
W związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej zmieniły się przepisy dotyczące gwarancji. Do końca 2002 roku gwarancję regulowały przepisy Kodeksu cywilnego. Od 1 stycznia 2003 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (zwanej ustawą o sprzedaży konsumenckiej), które dostosowały nasze przepisy do stanu prawnego obowiązującego w UE zgodnie z unijnymi dyrektywami.
Na podstawie ustawy o sprzedaży konsumenckiej konsument nabywający towar konsumpcyjny ma dwa uprawnienia, które umożliwiają mu reklamację, gdy w towarze wystąpi usterka: jest to niezgodność z umową (zostanie omówione w następnym numerze) oraz gwarancja.
Gwarancja jest oświadczeniem gwaranta (najczęściej producenta lub importera) zamieszczonym w dokumencie gwarancyjnym, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego. Czasami do nowo kupowanych towarów nie dołącza się żadnej gwarancji – co jest zgodne z prawem, ponieważ gwarancja nie jest obowiązkowa, dlatego przed zakupem pytajmy sprzedawcę o gwarancję.
Czas obowiązywania gwarancji może być bardzo zróżnicowany - od kilku tygodni do nawet wielu lat. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie określa obowiązków gwaranta - np. kupując obuwie często spotykamy się z „gwarancją” w postaci adnotacji sporządzonej przez sprzedawcę na odwrocie paragonu. Taka gwarancja nie określa obowiązków gwaranta i praw konsumenta, a daje jedynie poczucie bezpieczeństwa kupującemu, że buty będą bezpłatnie naprawiane w okresie gwarancji. Ale coraz częściej możemy spotkać się z poprawnymi gwarancjami załączanymi do sprzedawanego obuwia w postaci kart gwarancyjnych, zawierających warunki gwarancji.
Sprzedawca udzielający gwarancji powinien wydać kupującemu dokument gwarancyjny wraz z towarem. Sprzedawca powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń. Jest to ważne, gdy kupujemy każdy towar o złożonej budowie np. sprzęt elektroniczny lub samochód itp. Konsument powinien tego wszystkiego dopilnować we własnym interesie.
Gwarancja powinna zostać udzielona bezpłatnie, a przypadki, gdy konsument płaci za dodatkowe lata ochrony gwarancyjnej są tak naprawdę wykupionym specyficznym ubezpieczeniem. Gwarancja może wyłączać lub ograniczać odpowiedzialność gwaranta, przykładowy zapis: odbarwienia materiałów plastikowych w sprzęcie AGD nie podlegają gwarancji. Jest to dyskusyjne, czy zapis taki nie narusza interesu konsumentów, ale te kwestie może rozstrzygać tylko sąd.
zanotował Marek Jakubiak