Idealny uczeń zdaniem... uczniów
Jaki powinien być absolwent? - zastanawiano się podczas debaty o gminnej oświacie.
Idealny uczeń powinien być operatywny, kreatywny, bystry i koleżeński; powinien opanować wiedzę przewidzianą programem szkolnym, znać kulturę regionu, ale jednocześnie być otwarty na świat, powinien szanować innych i mieć własne zdanie - to tylko niektóre cechy absolwenta, które wymieniono podczas debaty na temat rozwoju oświaty w gminie Gorzyce, która odbyła się w Wiejskim Domu Kultury w Czyżowicach. Wzięli w niej udział nauczyciele, uczniowie, rodzice, przedstawiciele władz gminy oraz lokalnych środowisk. Debata została zorganizowana w ramach projektu „Szkoła Marzeń", w którym uczestniczą Szkoła Podstawowa i Gimnazjum w Czyżowicach, Szkoła Podstawowa w Gorzycach oraz Gimnazjum w Turzy Śląskiej.
Na temat szkoły wszyscy zazwyczaj wypowiadają się źle - mówią Magdalena Wierzelewska i Maria Fojcik, które prowadziły debatę. Okazało się jednak, że ze znalezieniem pozytywnych cech naszej oświaty uczestnicy warsztatów poradzili sobie bardzo szybko. Problemem było natomiast określenie cech negatywnych oraz występujących zagrożeń. Trzeba było określić priorytety gminnej oświaty, zastanowić się nad popełnianymi błędami. Wnioski wypracowane podczas dyskusji są wstępem do kolejnych debat i opracowania konkretnych rozwiązań.
Wcześniej w gimnazjum w Czyżowicach odbyła się debata na temat nauczania języków obcych w gminie. Wzięli w niej udział nauczyciele-językowcy z terenu gminy Gorzyce, przedstawiciele władz gminy, metodyk nauczania języków obcych Bogumiła Różańska-Świerkot z Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu oraz Jarosław Szczęsny z Wodzisławskiego Stowarzyszenia Integracji Europejskiej.
(jak)