Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 23 (332) Data wydania: 06.06.06

Młodzież wybiera to, coprzyjemne i łatwe

Kampania edukacyjna „Moje konsumenckie ABC”.
Nastolatki są szczególnie narażone na nieznajomość reguł współczesnego rynku. Podlegają presji rówieśników, gdzie posiadanie określonych dóbr jest elementem przynależności do grupy, a także symbolem własnej indywidualności. Jak to zmienić zastanawiano się w Katowicach, na piątej regionalnej konferencji naukowej, zorganizowanej w ramach kampanii edukacyjnej „Moje konsumenckie ABC”.
 
Wciąż najczęstszym sposobem edukacji konsumenckiej dzieci i młodzieży jest obserwacja dorosłych. Rozsądnego podejścia do zakupów czy reklamy nastolatki uczą się przede wszystkim w domach rodzinnych. W szkołach poświęca się jej niewiele uwagi.

Dzieci i młodzież coraz częściej robią zakupy same lub w towarzystwie rówieśników, co sprawia, że wzór zachowań rodziców staje się coraz mniej znaczący. Z badań dr Izabeli Sowy z Akademii Ekonomicznej w Katowicach (przeprowadzono je wobec 3349 uczniów) wynika, że wybory konsumenckie nastolatków mają przede wszystkich charakter negatywny: zdecydowanie odrzucają te przedmioty, z posiadaniem których wiążą się negatywne doświadczenia. Niekoniecznie muszą to być ich osobiste przeżycia, często są to opinie wypowiadane przez rówieśników. Takie powtarzanie opinii nie sprzyja racjonalnym zachowaniom konsumenckim.
 
Kampania edukacyjno - informacyjna „Moje konsumenckie ABC”, realizowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma pomóc dzieciom i młodzieży poznać prawa konsumenckie, pokazać na czym polega rynek, kupowanie, marketing i reklama. Jej celem jest propagowanie pragmatycznego i rzeczowego stosunku dzieci i młodzieży do zakupów oraz przekazów reklamowych i praktyk marketingowych. Stąd hasło kampanii: „Kupujesz to?”.
 
W ramach kampanii powstała strona internetowa www.konsumenckieabc.pl, wydawane są publikacje dla uczniów, prowadzone są szkolenia dla nauczycieli, publikowane są scenariusze lekcji oraz przygotowywany jest film edukacyjny. W czerwcu odbędą się jeszcze dwie konferencje regionalne: w Poznaniu i w Szczecinie. Trwająca od marca do września kampania jest współfinasowana
z funduszy UOKiK i UE.
 
(red)