Bezpłatne porady na kłopoty
Możliwość uzyskania konkretnych wskazówek to zasługa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Instytucja ta zabiegała o uruchomienie tego typu połączenia. Łatwy do zapamiętania numer 0800 800 008 umożliwia bezpłatny kontakt z prawnikiem. Z fachowej porady można skorzystać od poniedziałku do piątku od 9.00 do 17.00. Jedynym utrudnieniem jest to, że dzwonić jak na razie można tylko z telefonów stacjonarnych. Dotychczas ze swoimi pytaniami konsumenci zwracali się bezpośrednio do współpracujących z UOKK organizacji pozarządowych oraz powiatowych i miejskich rzeczników. Tylko w ubiegłym roku wytoczono 1200 procesów nieuczciwym sprzedawcom i udzielono 175 tysięcy porad i informacji. To jednak i tak kropla w morzu potrzeb, bo znajomość praw przysługujących konsumentom i obowiązków, jakie mają względem nich przedsiębiorcy, jest w Polsce wciąż niedostateczna. Skomplikowane sprawy konsumenckie będą przekazywane do dalszych analiz i interwencji Federacji Konsumentów, która podpisała w tym zakresie umowę z UOKiK.
Wkrótce ruszy także internetowa Baza Skarg Konsumentów. Dzięki niej także wirtualnie będzie można skontaktować się z organizacją powołaną do ochrony praw konsumentów. Baza zapewnia wymianę informacji między miejskimi oraz powiatowymi rzecznikami konsumentów, Inspekcją Handlową oraz Sądami Polubownymi przy Inspekcji Handlowej, a także największymi organizacjami konsumenckimi udzielającymi porad prawnych – Federacją Konsumentów oraz Stowarzyszeniem Konsumentów Polskich. Za pomocą jednego formularza umieszczonego na stronie internetowej - będzie można złożyć skargę do prawie 500 podmiotów zajmujących się ochroną konsumentów. I tą samą drogą otrzymać odpowiedź.
(j.sp)