Przez most do Marklowic
Zakończona została budowa nowej nawierzchni na ul. Wantuły, położonej na granicy Radlina i Marklowic. Była to wspólna inwestycja obu gmin dofinansowana z budżetu państwa. Władze Radlina dodatkowo wykonały barierę energochłonną na zakręcie przed jarem, w którym biegnie linia kolejowa, odnowiono też balustrady na wiadukcie. Nadal obowiązywać będzie ograniczenie wysokości pojazdów do 2,5 metra, co uniemożliwi przejazd tą boczną drogą autom ciężarowym.
Nawierzchnia ul. Wantuły była w fatalnym stanie a była ona wykorzystywana przez część kierowców jako alternatywne połączenie drogi krajowej Rybnik-Chałupki z drogą wojewódzką w kierunku Marklowic. I ulica ta będzie mogła pełnić taką funkcję, gdy dojdzie do planowanej przebudowy skrzyżowania ul. Rybnickiej, Niepodległości i Wiosny Ludów. W godzinach szczytu tworzyły się tam ogromne korki, które obecnie rozładowuje tymczasowa sygnalizacja świetlna.
Opracowana została już dokumentacja przebudowy tego skrzyżowania, która jest ważna do maja 2008 r. Mówiło się nawet, że inwestycja rozpocznie się w 2006 r., ale ostatecznie nie znalazła się ona w planach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Czy modernizacja skrzyżowania zostanie przeprowadzona w tym roku, nie wiadomo.
– Próbowaliśmy dotrzeć do GDDKiA poprzez starostę i senatora Antoniego Motyczkę – mówi wiceburmistrz Radlina Piotr Śmieja. – Podejmowane są próby, by inwestycja została wykonana przy współudziale Subregionu Zachodniego. Starostwo Powiatowe i miasto wydały już pieniądze na opracowanie dokumentacji, zależy nam, by ta inwestycja została wykonana jak najszybciej. Przebudowa kosztowałaby około 2 mln zł. Ruch będzie regulowany światłami, które obejmą również ul. Mariacką.
Modernizacja ul. Wantuły kosztowała ponad 2,2 mln zł. Wkład Radlina wyniósł ponad 58%, czyli 820 tys. zł, Marklowic – ponad 41%, czyli ponad 584 tys. zł, prawie 829 tys. zł pochodziło z budżetu państwa. Udział w kosztach inwestycji obu gmin ustalono ze względu na długość i powierzchnię drogi przypadającą na Radlin i Marklowice. Konieczne było wycięcie drzew i obie gminy zapłacą za to odszkodowania rozłożone na 10 lat. Kolejnym problemem był wykup prywatnych gruntów w rejonie skrzyżowania z ul. Rybnicką. Wlot musiał zostać tak przebudowany, by wjazd na drogę krajową odbywał się pod kątem prostym. Wykupu dokonano dopiero po otrzymaniu środków pomocowych w październiku ubiegłego roku. Kontrowersje wśród radlińskich radnych wzbudzało to, że inwestycją zajmuje się gmina Marklowice, podczas gdy to Radlin przeznacza na nią więcej środków. Wiceburmistrz Śmieja tłumaczy, że obie gminy podzieliły się pracą. Urzędnicy radlińscy zajęli się przygotowaniem inwestycji, nadzór nad wykonaniem prac wzięły na siebie Marklowice.
(jak)