Prezydent się ugiął
Regulamin utrzymania czystości i porządku przegłosowano podczas ostatniej sesji. Według jego zapisów wywóz nieczystości ciekłych ma się odbywać z częstotliwością nie mniejszą niż jeden raz na cztery miesiące. W większości gmin dokument ten uchwalano bez najmniejszego problemu, w Wodzisławiu rodził się w bólach. Radni wzięli prezydenta na przeczekanie i wygrali. Gospodarz miasta poszedł na ustępstwa.
Pierwsza bardziej rygorystyczna
Pierwotna wersja nowego regulaminu zakładała, że każdy mieszkaniec posiadający szambo będzie musiał usuwać nieczystości w ilości nie mniejszej niż 30% wody pobranej z sieci wodociągowej. Od 2010 r. ilość ta wzrosłaby do 50%, natomiast w 2011 r. należałoby wypompować już ilość ścieków odpowiadającą 70% zużytej wody. Nie byłoby to wcale takie krzywdzące, zwłaszcza, że mieszkańcy bloków płacą za 100 % zużytej wody. Na takie zmiany nie chcieli przystać radni. Głosowanie nad regulaminem było odkładane z miesiąca na miesiąc.
Ostatecznie uchwalono, że wywóz nieczystości ciekłych będzie odbywał się raz na cztery miesiące. To i tak dobrze w porównaniu z regulaminem, który dotychczas obowiązywał. Zgodnie z nim wywóz nieczystości odbywa się raz na pół roku. To niezwykle rzadko. Efekty takiego liberalnego regulaminu czujemy wszyscy, przechadzając się wzdłuż rzeki Leśnicy i innych potoków.
Zwycięstwo małych kroków
Do pomysłu procentowego rozliczania wywozu nieczystości ciekłych na razie jednak powrotu nie będzie. Mimo że regulamin nie został przyjęty w takiej formie, jaką przedstawił wodzisławski prezydent, to i tak jest on zadowolony.
–Trudno mówić o porażce w momencie, gdy został uchwalony nowy regulamin. Cieszę się, że po kilku miesiącach dyskusji wszystkie strony, a zwłaszcza przedstawiciele poszczególnych dzielnic, radni zgłosili swoje poprawki, a te zostały w regulaminie uwzględnione. Jestem pewien, że akcja edukacyjna oraz rutynowe kontrole pozwolą nam podążać do stanu, w którym Wodzisław będzie miastem czystym, a ład i porządek będzie nam wszędzie towarzyszył – mówi Mieczysław Kieca.
Nowinki też są
Nowy regulamin zawiera także zapisy dotyczące wywozu odpadów komunalnych. W przypadku posiadania kosza o pojemności 80 litrów właściciel posesji będzie zobowiązany do wywozu śmieci raz na miesiąc. Wyjątek stanowią gospodarstwa, gdzie prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów. W tym wypadku śmieci będzie można wywieźć raz na dwa miesiące pod warunkiem wywozu odpadów segregowanych raz na miesiąc. Osoby, które będą miały kosze o pojemności 1100 litrów, przy równoczesnym kompostowaniu odpadów biodegradowalnych, mogą usuwać śmieci raz na cztery miesiące. Nowością w regulaminie jest zobowiązanie do wywozu nieczystości stałych właścicieli lokali użytkowych. Dla każdego rodzaju został określony normatyw, który reguluje jaka ilość powinna być wywożona.
– Chcielibyśmy, aby ten regulamin był czytelny i do każdego dotarł więc przygotowujemy ulotkę informacyjną, w której znajda sie szczegóły dotyczące regulaminu – dodaje Dariusz Szymczak.
Nowy regulamin wejdzie w życie prawdopodobnie na początku listopada.
Justyna Pasierb