Nie taka dobra droga jak ją malują
Było uroczyste odsłonięcie tablicy, gratulacje, słowa uznania. Tylko górniczej orkiestry dętej brakowało podczas oficjalnego odbioru wyremontowanej drogi krajowej nr 78, która przebiega przez Wodzisław. Urzędniczych zachwytów nie podzielają jednak mieszkańcy.
Odbiór inwestycji, w którym wziął udział m.in. prezydent miasta Mieczysław Kieca oraz zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad Wojciech Gierasimiuk, odbył się 5 sierpnia. – Poprawiło się bezpieczeństwo użytkowników, polepszył komfort jazdy, a ruch w mieście został usprawniony – mówił włodarz Wodzisławia.
Płynniej i bezpieczniej
Remonty, które nie raz dały się we znaki mieszkańcom trwały od maja. Według urzędników teraz ruch będzie przebiegał dużo płynniej. Zapewnia to m.in. dodatkowy prawoskręt z ul. Rybnickiej w ul. Chrobrego oraz z ul. Chrobrego w ul. Rybnicką, przebudowana sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu. W rozładowaniu korków przed rondem 750–lecia Wodzisławia Śląskiego od strony Rybnika pomoże także dodatkowy prawoskręt z ul. Rybnickiej w ul. Kubsza (w okolicy Billi). Na realizację odcinka o długości ponad dwóch kilometrów GDDiA wydała 18 mln 600 tys. zł.
Remonty, które nie raz dały się we znaki mieszkańcom trwały od maja. Według urzędników teraz ruch będzie przebiegał dużo płynniej. Zapewnia to m.in. dodatkowy prawoskręt z ul. Rybnickiej w ul. Chrobrego oraz z ul. Chrobrego w ul. Rybnicką, przebudowana sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu. W rozładowaniu korków przed rondem 750–lecia Wodzisławia Śląskiego od strony Rybnika pomoże także dodatkowy prawoskręt z ul. Rybnickiej w ul. Kubsza (w okolicy Billi). Na realizację odcinka o długości ponad dwóch kilometrów GDDiA wydała 18 mln 600 tys. zł.
Krytycznych opinii nie brakuje
Dla wielu mieszkańców to pieniądze wyrzucone w błoto. Wielokrotnie, również na łamach naszej gazety, wytykali GDDKiA, że przez modernizację droga została zwężona. Bezsensowne według kierowców było wybudowanie wysepek rozdzielające pasy kosztem jezdni, a także zbyt szerokich chodników. Nawet podczas uroczystego otwarcia nie zabrakło słów krytyki, dotyczących odcinka DK nr 78 na ul. Rybnickiej.
Dla wielu mieszkańców to pieniądze wyrzucone w błoto. Wielokrotnie, również na łamach naszej gazety, wytykali GDDKiA, że przez modernizację droga została zwężona. Bezsensowne według kierowców było wybudowanie wysepek rozdzielające pasy kosztem jezdni, a także zbyt szerokich chodników. Nawet podczas uroczystego otwarcia nie zabrakło słów krytyki, dotyczących odcinka DK nr 78 na ul. Rybnickiej.
– Mieszkam w centrum. Jak tankuję na Orlenie to muszę potem dojechać aż do skrzyżowania z ul. Chrobrego, żeby móc wrócić do domu – złości się Jerzy Maciejak.
Zastrzeżenia mają także pracownicy okręgowej stacji kontroli pojazdów.
Zastrzeżenia mają także pracownicy okręgowej stacji kontroli pojazdów.
– Od strony Rybnika samochód ciężarowy do nas nie wjedzie. Musi jechać aż do ronda przy dworcu PKP. Wyjazd w kierunku Wodzisławia jest możliwy dopiero przy skrzyżowaniu ul. Rybnickiej z Chrobrego. Można jeszcze poratować się wjazdem na stację Shell. Kto to projektował? – zastanawia się Jerzy Maciejak, pracownik stacji diagnostycznej.
Kolejne rondo rozwiąże problemy
Prezydent miasta zapewnia, że to chwilowe utrudnienia, bo w przyszłym roku w sąsiedztwie stacji diagnostycznej przy Rybnickiej ruszą prace przy budowie ronda, które połączy miasto z obwodnicą. – Dlatego z remontu został wyłączony 150-metrowy odcinek, który sprawia wrażenie jakby inwestycja była niedokończona – tłumaczy prezydent.
Prezydent miasta zapewnia, że to chwilowe utrudnienia, bo w przyszłym roku w sąsiedztwie stacji diagnostycznej przy Rybnickiej ruszą prace przy budowie ronda, które połączy miasto z obwodnicą. – Dlatego z remontu został wyłączony 150-metrowy odcinek, który sprawia wrażenie jakby inwestycja była niedokończona – tłumaczy prezydent.
Inwestor się broni
Z krytycznymi opiniami kierowców nie zgadza się Wojciech Gierasimiuk z GDDiA.
– Nie dysponujemy funduszami, które pozwoliłyby przebudować drogi tak jak sobie tego życzą kierowcy. Poza tym przy takim natężeniu ruchu budowa dodatkowego pasa byłaby nieuzasadniona. Projekt był dobrze przygotowany, wbrew wielu opiniom. Uwzględniał priorytety, a tym jest m.in. bezpieczeństwo ruchu, stąd te krytykowane wysepki. Wiąże się to z niedogodnościami, ale czy dadzą się one przełożyć na życie i zdrowie uczestników ruchu? – mówił zastępca dyrektora GDDKiA.
Policja chwali
Wyremontowany odcinek pozytywnie ocenia także wodzisławska „drogówka”.
Wyremontowany odcinek pozytywnie ocenia także wodzisławska „drogówka”.
– DK nr 78, która przebiega przez Wodzisław od zawsze uważana była za jeden z najniebezpieczniejszych odcinków. Teraz pod względem bezpieczeństwa wygląda to wszystko dobrze. Życie pokaże czy wszystkie rozwiązania się sprawdzą – dodaje sierżant sztabowy Bogusław Kałuża z wydziału ruchu drogowego Komendy Powiatowej Policji.
(j.sp)