Szukają nici porozumienia
Po raz drugi w wodzisławskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej zorganizowano dzień otwarty. Każdy kto tylko chciał, mógł, pomijając formalne procedury, skorzystać z fachowych porad specjalistów.
– Przyszłam do poradni w bardzo konkretnej sprawie. Od pewnego czasu coś niedobrego dzieje się z moją córką. Sama nie jestem w stanie jej pomóc. Stąd też chcę zasięgnąć opinii specjalistów. Chcę za ich pośrednictwem dowiedzieć się co jest powodem takiego stanu rzeczy – mówi pani Bożena, matka nastoletniej Martyny. Była jedną z kilkunastu osób, które przyszły 13 kwietnia do Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej w Wodzisławiu na dzień otwarty. Zainteresowani dostali wskazówki dotyczące przede wszystkim poradnictwa zawodowego, pomocy logopedycznej, trudności szkolnych, wsparcia dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i zaburzeniami emocjonalnymi. – Dzień otwarty zorganizowaliśmy po raz drugi. W zeszłym roku podczas takiej akcji odwiedziło nas kilkanaście osób. Tym razem było podobnie – mówi Teresa Jakubiak, dyrektor instytucji. – W poradni pracują specjaliści, który dostarczają rodzicom profesjonalnych wskazówek. Dzień otwarty zachęca do skorzystania z pomocy, dlatego że z tej okazji pomijane są bariery instytucjonalne i formalne. Każdy mógł przyjść i zasięgnąć opinii na konkretny temat – dodaje.
Liczą się indywidualne predyspozycje
Podczas dnia otwartego klienci mogli spotkać się z logopedą, doradcą zawodowym, pedagogami i psychologami. Dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych zorganizowano specjalne warsztaty z doradztwa zawodowego. Prowadziły je Jolanta Jóźwik, psycholog oraz Michalina Kowol – pedagog. – Naszym celem jest uświadomienie uczniom, że tylko przemyślane decyzje zawodowe pozwolą na samodoskonalenie się. Wskazujemy gdzie szukać obiektywnych informacji na temat konkretnych zawodów, szkół. Przestrzegamy przed błędnymi decyzjami – komentuje Michalina Kowol. Warsztaty pozwoliły na zbadanie preferencji i zainteresowań zawodowych uczniów, pomogły im w wyborze optymalnych kierunków kształcenia. – Do każdego ucznia należy podchodzić indywidualnie. Zupełnie inne zapotrzebowanie na tematy dotyczące kształcenia się mają uczniowie z gimnazjum a inne młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych. Staramy się sprostać ich oczekiwaniom – wyjaśnia Jolanta Jóźwik.
Diagnoza to żmudna praca, ale jest niezbędna do dalszego prawidłowego rozwoju ucznia. Wyznacza ścieżkę pracy między uczniem a szkołą. Pracownicy poradni mają doskonały kontakt z uczniami i współpracują z nauczycielami. W ten sposób, w sytuacji trudnej i konfliktowej, ułatwiają im nawiązanie pewnej nici porozumienia. Specjaliści zawsze szukają takich form pomocy, które umożliwią dziecku osiągnięcie sukcesu na miarę jego możliwości. Liczą się indywidualne predyspozycje i sukces w skali pojedynczego człowieka, który zwykle na tle ogółu nie jest aż tak wyraźny.
Szansa dla rodziców
– Dzień otwarty to szansa dla rodziców, którzy nie potrafili do tej pory zdecydować się na konsultację. Chcemy w ten sposób ośmielić klientów i zachęcić do powierzenia nam swoich problemów – mówi dyrektor instytucji. – W poradni spotykamy się z nimi, staramy się z uwagą wysłuchać i pomóc. Opracowujemy wspólne plany pomocy dziecku i rodzinie i krok po kroku wprowadzamy je w życie – zapewnia Teresa Jakubiak.
Pomoc realizowana jest kompleksowo. Adresatami są zarówno dzieci i młodzież, rodzice, jak i nauczyciele i wychowawcy. Ponadto instytucja zapewnia wsparcie psychologiczne dla osób, które znalazły się w trudnej, kryzysowej sytuacji i chcą rozwiązać kryzys w konstruktywny sposób.
Mag.