Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 29 (610) Data wydania: 17.07.12

Zmiany w komunikacji – ucierpią pasażerowie spoza Wodzisławia

WODZISŁAW–JASTRZĘBIE – Krzysztof Baradziej, przewodniczący zarządu Międzygminnego Związku Komunikacyjnego o zmianach, które muszą nastąpić po wystąpieniu Wodzisławia ze Związku

Konferencja prasowa zorganizowana 12 lipca w jastrzębskiej siedzibie MZK poświęcona była w całości sytuacji Związku, jaka może mieć miejsce po wystąpieniu z MZK Wodzisławia. Formalnie nastąpi to z końcem tego roku. Do tego czasu konieczne jest przygotowanie nowego rozkładu jazdy na terenie powiatu wodzisławskiego. Z początkiem przyszłego roku przestanie również obowiązywać umowa na obsługę powiatu wodzisławskiego, podpisana z konsorcjum firm V–bus i PKM. – Do połowy sierpnia powinien być gotowy nowy rozkład jazdy, który musi zostać dołączony do nowego przetargu na zorganizowanie komunikacji w powiecie wodzisławskim już z pominięciem Wodzisławia – mówi Krzysztof Baradziej, przewodniczący zarządu MZK. Nie wyklucza on, że reorganizacja linii na terenie Wodzisławia nastąpi już w drugiej połowie roku. – Skoro Wodzisław dał sygnał, że MZK jest mu niepotrzebny, to warto się zastanowić nad podjęciem działań już teraz – dodał szef Związku.

Szef MZK dowiedział się od dziennikarzy

Wiele uwagi poświęcono prezydentowi Wodzisławia i radnym tego miasta. – O tym, że Wodzisław przyjął uchwałę o wystąpieniu ze Związku dowiedziałem się od dziennikarzy – twierdzi Krzysztof Baradziej. Wodzisławski starosta został poinformowany kilkadziesiąt minut przed sesją rady miejskiej, na której zapadła decyzja, a szef Biura MZK Benedykt Lanuszny otrzymał informację sms-em. – To było dla nas, delikatnie mówiąc, zaskoczenie – przyznaje Baradziej. Dziwi się także tłumaczeniu tej decyzji przez prezydenta Wodzisławia. 

Jako argument prezydent podaje brak dostępności i niezadowalającą komunikację w ramach MZK. Pragnę tylko przypomnieć, że nie kto inny jak Dariusz Szymczak, wiceprezydent Wodzisławia, od 7 lat jest członkiem zarządu MZK i sam wnioskował o ograniczenie kursów i reorganizację linii. To władze Wodzisławia w kwietniu 2011 r. wystąpiły do nas o ograniczenie kursów z powodów finansowych. Wodzisław nie ma pieniędzy i musi oszczędzać na komunikacji i ja to rozumiem, ale trzeba powiedzieć o tym otwarcie, a nie podawać inne powody, które nijak się mają do stanu faktycznego – mówi prezes MZK.    

Wodzisławia nie ominą

Jest niemal pewne, że linia E-3 z Jastrzębia do Rybnika przez Wodzisław zostanie zachowana. Jest bardzo popularna i MZK, przy uwzględnieniu dotacji gmin, nie musi do niej dopłacać. Okazuje się również, że MZK sfinansuje kursy autobusów przejeżdżających przez Wodzisław. –Musimy zapewnić ludziom spoza Wodzisławia dojazd do szpitala czy siedziby wodzisławskiego starostwa. Skorzystają z nich rzecz jasna także mieszkańcy Wodzisławia, choć miasto za te linie nie zapłaci. Tych kursów będzie marginalna liczba, będzie ich znacznie mniej i pasażerowie na tym stracą – przyznaje Krzysztof Baradziej.  

MZK do likwidacji

Kiedy okaże się, że Wodzisław jest w stanie sam zorganizować komunikację i na tym zaoszczędzić, z MZK mogą wystąpić kolejne gminy, które pójdą w ślady Wodzisławia. Dzisiaj gminy nie tylko dopłacają do pasażerów, ale także utrzymują Związek, w którym na administrację wydaje się rocznie ponad 3 mln zł. – Nie wykluczam takiego scenariusza, choć moim zdaniem jest on mało prawdopodobny – mówi przewodniczący Baradziej. Jego zdaniem możliwe są oszczędności, ale zawsze odbędą się one kosztem pasażerów. – Oczywiście gmina może korzystać z 18-letnich autobusów wycofanych w Hiszpanii, kierowca będzie jeździł ze szwagrem na zmianę, a pojazd będzie mył pod chałupą spuszczając olej do rowu. Będzie taniej, tylko czy o to nam chodzi. Jeśli stawiamy na jakość, to musimy się liczyć z kosztami i przełknąć także wydatki na administrację MZK – uważa szef Związku. Nie ukrywa, że najlepszym rozwiązaniem byłaby zmiana decyzji władz Wodzisławia i pozostanie w MZK. Nie wierzy jednak, by tak się stało.

(raj)