Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 47 (628) Data wydania: 20.11.12

Psa czy papugę też możesz zwrócić sprzedawcy

Kupując zwierzę często nie zdajemy sobie sprawy, że mamy prawo do jego reklamacji

Jak mówi Dariusz Kalemba, powiatowy rzecznik konsumentów w Wodzisławiu, zasady reklamacji zwierząt reguluje ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego. – Mimo że zgodnie z 1 ust. 1 ustawy o ochronie zwierząt zwierzę nie jest rzeczą, to już według ust. 2 tego artykułu w sprawach nieuregulowanych w ustawie do zwierząt stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rzeczy – mówi rzecznik.

Aby zwierzę można było reklamować jako towar wadliwy, muszą być spełnione określone warunki – nabywcą musi być osoba fizyczna,  sprzedaż powinna odbywać się w ramach działalności przedsiębiorstwa, samym towarem powinno być zwierzę.

Jeżeli po zakupie zwierzęcia ujawni się wada, to możemy składać reklamację do sprzedawcy, tak samo jak w przypadku każdego innego wadliwego towaru.

– W tej sprawie chroni nas bardzo skutecznie domniemanie prawne z art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, które wszelkie wady pojawiające się do 6 miesięcy od daty zakupu traktuje jako istniejące w momencie sprzedaży zwierzęcia. Sprzedawca musi nam udowodnić, że wadliwość towaru nie tkwiła w momencie zawierania umowy – wyjaśnia rzecznik.

Najlepiej złożyć reklamację w formie pisemnej dbając o potwierdzenie jej odbioru przez sprzedawcę. W piśmie  powinniśmy umieścić nasze dane, dane sprzedawcy, określić o jaki towar chodzi wraz z jego datą zakupu i opisem wady. Pamiętajmy, żeby zawiadomić sprzedawcę o wadzie towaru do 2 miesięcy od dnia jej zauważenia. Po przekroczeniu tego terminu tracimy uprawnienia reklamacyjne. W reklamacji powinniśmy określić nasze roszczenie wobec sprzedawcy tj. żądanie nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru. Sprzedawcę obowiązuje ustawowy termin 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. Po przekroczeniu tego terminu stosuje się domniemanie prawne, że sprzedawca uznał reklamację. Poza roszczeniem wymiany towaru możemy w przypadku reklamacji zwierzęcia proponować rozwiązanie ugodowe poprzez obniżenie ceny lub nawet zwrot zapłaconej ceny. Sprzedawca odpowiada przez 2 lata od daty sprzedania towaru. Istotne jest, żeby zachować dowód zakupu (paragon lub rachunek).

Należy pamiętać, że po zakupie pełnowartościowego towaru (żywego zwierzęcia) w tradycyjnym sklepie nie można go zwrócić.

(tora)



Problemem może być dochodzenie zwrotu dodatkowych kosztów, które ponieśliśmy np. w związku z leczeniem chorego zwierzęcia, transportu do lecznicy itp. Możemy również zwrócić się o ich zwrot do sprzedawcy, jeżeli były faktycznie uzasadnione, ale na podstawie art. 415 lub 471 Kodeksu cywilnego.

Sklepy sprzedające żywe zwierzęta często opracowują swoje regulaminy, w których można m.in. przeczytać, że reklamacje będą przyjmowane przez krótki okres czasu np. do 3 miesięcy od daty zakupu – taki zapis jest niedogodny z prawem.