Wodzisławska na 20 lat
RYBNIK Nawet 20 lat ma wytrzymać przebudowana ulica Wodzisławska. Tak twierdzą władze Rybnika.
– Mimo perturbacji mamy wymierny efekt. Mamy drogę krajową przebiegającą przez nasze miasto. Mamy drogę, która spełnia parametry nośności 115 kiloniutonów na oś. Myślę, że będzie służyła mieszkańcom i tym, którzy po prostu przejeżdżają przez Rybnik – a będzie służyła przez wiele lat – mówi Janusz Koper, pełnomocnik prezydenta Rybnika ds. dróg. Inwestycja kosztowała prawie 22,5 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi z UE. Plac budowy oddano 27 czerwca 2011 roku. Prace zakończyćsię miały 31 maja 2013 r. Do tego jednak nie doszło – Dromet, zastępczy wykonawca, zszedł z Wodzisławskiej 18 czerwca. – Wystąpiło pewne opóźnienie i z tego tytułu, chcąc nie chcąc, Miasto ma obowiązek naliczyć kary. Wysokość tych kar to 532 999,82 zł. Pomijając kwestię, czy nam się to podoba, czy nie, jesteśmy obecnie z firmą Dromet w sporze – przyznaje Koper.
Dromet kar zapłacić nie chce, gdyż jak twierdzi wiceprezes Tomasz Pilis, są przesłanki by nie zostały one naliczone. O szczegółach mówić nie chce, sprawa na pewno trafi do sądu. – Jesteśmy w sporze w tej sprawie. Nie uważamy się za uprawnionych do tego, by kary w tej wysokości zostały nam naliczone, stąd też skierowaliśmy sprawę do postępowania sądowego – mówił Pilis.
Dromet był członkiem konsorcjum wraz z HAK Construction od początku zadania. W wyniku perturbacji HAK ogłosił upadłość i odszedł z budowy. – Będąc członkiem konsorcjum zostaliśmy na mocy prawa zmuszeni do przejęcia realizacji całości zadania. W ciągu czterech miesięcy wykonaliśmy połowę wartości zakresu finansowego całego zadania. To oddaje nasze zaangażowanie. Nie udało się skończyć w terminie. Pewne okoliczności upoważniają nas do tego, by domagać się rozstrzygnięcia sporu na drodze sądowej – dodaje wiceprezes Drometu.
(mark)
Przekrój nowej jezdni
Jeśli nie okaże się, że drogę ktoś będzie nam musiał rozkopać ze względu na prace inwestorskie lub naprawę jakiejś usterki, może się okazać, że nowa Wodzisławska będzie służyła nam 15-20 lat – mówi Janusz Koper, pełnomocnik prezydenta miasta.
Warstwa ścieralna – 5 cm
Warstwa wiążąca – 8 cm
Siatka stalowa
Podbudowa zasadnicza – 15 cm
Podbudowa pomocnicza – 20 cm
Warstwa odsączająca – 20 cm
Warstwa wzmacniająca – 30 cm
Całkowita grubość nowej jezdni – 98 cm