Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 29 (766) Data wydania: 21.07.15
Czytaj e-gazetę

Czy Tauron mógł lepiej przygotować się na pogodowy kataklizm?

REGION  Gwałtowne i silne burze, które wystąpiły 8 lipca, spowodowały w wielu miejscach uszkodzenia sieci energetycznej i pozbawiły dostaw zasilania części klientów firmy Tauron Dystrybucja.

W kulminacyjnym momencie pozbawionych energii elektrycznej było około 450 tys. klientów (głównie na obszarze województw dolnośląskiego, małopolskiego i śląskiego). O skali żywiołu świadczą liczby. Tauron odnotował ponad 3000 zgłoszeń uszkodzonej infrastruktury, ponad 90 uszkodzonych linii wysokiego i średniego napięcia, ponad 700 zerwanych przewodów na sieci niskiego napięcia oraz kilkadziesiąt złamanych i uszkodzonych słupów na liniach wysokich i średnich napięć.

Do niedzieli usuwano skutki zniszczeń

Przerwy w odbiorze prądu nie ominęły również mieszkańców powiatu wodzisławskiego. Prace przy usuwaniu zniszczeń sieci trwały do niedzieli. - W pierwszej kolejności koncentrowaliśmy się na zapewnieniu bezpieczeństwa naszym klientom. Brygady energetyczne nieustannie pracowały przez ostatnie dni, by naprawić uszkodzoną sieć energetyczną i przywrócić zasilanie – podkreśla Łukasz Zimnoch, rzecznik prasowy Tauron Dystrybucja. Jak dodaje pomimo dołożenia starań i pracy brygad naprawczych przez 24 godziny na dobę nie do wszystkich klientów udało się przywrócić zasilanie w wymaganym umową czasie. - Wszystkich, których dotknęły wyłączenia przepraszamy i prosimy o wyrozumiałość ze względu na masową skalę zniszczeń sieci energetycznej przez siły natury – mówi Zimnoch.

Awarię można było usunąć szybciej?

Nie wszyscy odbiorcy prądu dają jednak wiarę tym tłumaczeniom. Uważają, że w niektórych przypadkach za przedłużający się brak prądu miała odpowiadać niefrasobliwość brygad walczących z awariami. - Przez cztery dni w moim zakładzie oraz okolicznych domach nie było dwóch faz. Jak się okazało na pobliskim transformatorze wybiło bezpieczniki. Usunięcie awarii trwało pięć minut, ale by to zrobić ekipa przyjechała dopiero w sobotę, choć dopraszałem się o interwencję od kilku dni. Straty jakie poniósł mój zakład są nie do odrobienia – nie kryje zdenerwowania właściciel tartaku w Krostoszowicach. Łukasz Zimnoch odpowiada, że być może tak to wyglądało z punktu widzenia odbiorcy, ale z punktu widzenia dostawcy prądu sprawy miały się inaczej. - Podstawową rzeczą jest, że najpierw usuwamy zagrożenie dla życia i zdrowia. Następne w hierarchii naszych działań jest przywrócenie funkcjonowania Głównych Punktów Zasilania, linii wysokiego, średniego i na końcu niskiego napięcia. Działamy metodycznie, według wypracowanych procedur usuwania awarii. Gdyby w tym przypadku chodziło jedynie o uszkodzone bezpieczniki, to by awarię usunięto wcześniej – wyjaśnia Łukasz Zimnoch. Mieszkańcy wskazują jednak na fakt, że tylko jedna ulica zasilana ze wspomnianego transformatora nie miała przez cztery dni dwóch faz. Reszta odbiorców miała prąd znacznie wcześniej. - Jeśli jakiś klient uważa, że został pokrzywdzony, to może z nami indywidualnie rozmawiać na temat reklamacji – zapewnia rzecznik Tauronu.

300 brygad naprawczych

Czy awarie można było usuwać szybciej, np. poprzez zaangażowanie większej liczby brygad naprawczych? Według Tauronu w terenie pracowało ponad 300 takich ekip. - To były nie tylko nasze stałe brygady, ale ściągnięte również z ościennych oddziałów naszej firmy, do tego podwykonawcy i ekipy odpowiedzialne za wycinkę. Zrobiliśmy wszystko co było w naszej mocy, ale skala zniszczeń była tak duża, że chodziło w zasadzie nie o naprawę, a o odtworzenie niektórych linii – mówi Zimnoch. Rzecznik Tauronu podkreśla, że choć firma ma swój własny monitoring pogody i system ostrzegania, to rozmiarów środowego kataklizmu nie dało się przewidzieć. Oprócz naszego powiatu największe zniszczenia Tauron zanotował w powiatach bielskim, pszczyńskim, bieruńsko-lędzińskim,  mikołowskim, rybnickim, raciborskim, na terenie Tychów i Jastrzębia Zdroju. - Tak wielkiego obszaru, tak istotnych zniszczeń sobie nie przypominam, a pracuję już w tej branży kilkanaście lat – podkreśla rzecznik.

Centrala telefoniczna nie wytrzymała

Odbiorcy mieli również pretensje o niemożność dodzwonienia się do firmy. A jak już udało się dodzwonić, to trudno było uzyskać odpowiedź na pytanie kiedy wróci prąd, albo też odpowiedź nie pokrywała się z późniejszymi faktami. - W kulminacyjnych momentach w jednym momencie dzwoniło do nas 10-12 tys. osób. Nie ma takiej centralki telefonicznej, która by to wytrzymała. Nie ukrywam, że mieliśmy również kłopot z określeniem godzin powrotu prądu, ale wynikało to po prostu z ilości uszkodzeń. Kiedy wydawało się, że dana linia jest już naprawiona, okazywało się, że wciąż jeszcze gdzieś indziej jest jakiś problem, który uniemożliwia jej uruchomienie. Ludzie i tak byli na ogół bardzo cierpliwi za co nasza firma im serdecznie dziękuje – kończy Zimnoch.

Artur Marcisz


Zgłoś się po bonifikatę
Tauron Dystrybucja informuje, że zgodnie z prawem, jeśli czas usuwania awarii przekroczył 24 godziny, klientom przysługuje bonifikata z tytułu niedostarczonej energii elektrycznej. Aby taką bonifikatę uzyskać, należy wypełnić wniosek umieszczony na stronie internetowej www.tauron-dystrybucja.pl i przesłanie go na adres: TAURON Obsługa Klienta, 40-389 Katowice, ul. Lwowska 23.