Trwa budowa Odcinkowego Pomiaru Prędkości
Już wkrótce na „krajówce” pojedziemy przepisowo
GORZYCE Zgodnie z naszymi wcześniejszymi informacjami w Gorzycach rozpoczęła się budowa systemów, które na dwóch odcinkach zmierzą średnią prędkość aut poruszających się Drogą Krajową nr 78.
Budowa OPP w Gorzycach planowana była wstępnie na sierpień, a uruchomienie pomiarów na wrzesień. Drogowcy rozpoczęli instalowanie oprzyrządowania nieco później, bo w połowie września. Analogicznie więc trzeba spodziewać się nieco późniejszego uruchomienia systemu. Cały system 29 OPP ma działać do końca roku.
Dwa krótsze odcinki, zamiast jednego długiego
O planach rozmieszczenia przez Centrum Automatycznego Nadzoru Nad Ruchem Drogowym 2 spośród 29 OPP właśnie w Gorzycach informowaliśmy jeszcze w październiku ubiegłego roku. Przypomnijmy, że pierwszy OPP o długości 970 m będzie miał swój początek na 8,1 km DK 78 – to mniej więcej na wysokości WOLOiZOL, a kończył się będzie za skrzyżowaniem Bogumińskiej z Raciborską (tym przy szkole). Drugi odcinek zaczynał się będzie na 9,6 km DK 78, czyli za skrzyżowaniem ulicy Rybnickiej z Kościelną i Piaskową a kończył 890 m dalej (mniej więcej obok firmy budowlanej). Jak już wcześniej informowaliśmy choć w Gorzycach są dwa OPP, to w zasadzie należy je traktować jako jeden. Oba są bowiem znacznie krótsze niż OPP w innych częściach kraju. Na wytyczenie jednego długiego odcinka w Gorzycach nie pozwala istniejąca organizacja ruchu – zmiana ograniczenia prędkości oraz sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu obok Ośrodka Pomocy Społecznej. Fragment DK 78 zawierający oba wykluczające z monitoringu elementy został z OPP po prostu wykrojony.
Jak to będzie działać?
Zasada działania OPP polega na tym, że na początku i końcu kontrolowanego odcinka ustawione są urządzenia rejestrujące wszystkie pojazdy. System automatycznie odczytuje numery rejestracyjne i oblicza czas przejazdu pomiędzy sprawdzanymi punktami. Na jego podstawie obliczana jest średnia prędkość. Jeśli jest wyższa od dozwolonej, zarejestrowany przez urządzenia materiał jest przesyłany drogą elektroniczną do Centrum Automatycznego Nadzoru Nad Ruchem Drogowym (CANARD), gdzie przeprowadzane jest postępowanie mandatowe. Kierowca otrzymuje mandat na takiej samej zasadzie jak w przypadku zdjęcia z fotoradaru.
(art)