Przychodzi kobieta do mechanika,
czyli jak sobie poradzić, kiedy auto odmówiło posłuszeństwa, a nie ma pod ręką pomocnego mężczyzny
1 Wybór warsztatu samochodowego zupełnie „w ciemno” nie jest najlepszym pomysłem. Zrób rozeznanie. Popytaj rodzinę i znajomych. Poszukaj informacji o konkretnym punkcie np. na forach internetowych. Ale w tym wypadku stosuj „filtry”. Sprawdź, czy komentarze są wystawiane w różnych odstępach czasu. Niestety bywa, że (prawdopodobnie) nieuczciwa konkurencja wpisuje po kilka negatywnych opinii w jeden dzień. Albo co gorsza sam właściciel warsztatu pisze o sobie w samych superlatywach. Zwracaj więc szczególnie uwagę na chłodne i rzeczowe komentarze. Nimi się kieruj.
2 Najwygodniej znaleźć warsztat samochodowy blisko domu. Szczególnie, gdy samochód trzeba doholować do mechanika. Nie musisz wtedy nikogo prosić, żeby wiózł cię specjalnie po odbiór wozu.
3 Dokonaj wizji lokalnej. Oceń warunki, w jakich pracują mechanicy. Rzecz jasna nie chodzi o to, by w warsztacie było sterylnie jak na sali operacyjnej. Ale takie szczegóły jak zabezpieczenia wnętrza samochodu folią są ważne, bo pomagają chronić przed zabrudzeniami. Przyjrzyj się też, jakie samochody stoją na parkingu. Jeśli również luksusowe marki, możesz wnioskować, że obsługa stara się sprostać wysokim oczekiwaniom klientów, bo właściciele takich samochodów są wymagający. Bądź też realistą. Często jakość usług idzie w parze z ceną. Nie myśl, że za grosze otrzymasz niezniszczalne części i nad twoim wozem będzie pracował sztab ludzi.
4 Protokół, czyli dokument aktualnego stanu pojazdu z jego usterkami oraz elementami i zespołami, które wymagają naprawy, powinien być normą. Ale nie oszukujmy się. Nie jest. Najczęściej wszystko odbywa się na słowo. To znaczy mechanik informuje, co uległo awarii i co trzeba wymienić. Zawsze jednak żądaj określenia szczegółowych kosztów naprawy.
5 Zaznacz, że wszelkie dodatkowe prace muszą być z tobą wcześniej konsultowane. W tym celu zostaw swój numer telefonu. Żeby nie okazało się później, że zamiast 500 zł masz do zapłacenia 1200 zł, bo „trzeba było jeszcze to i to”. Powszechną praktyką jest bowiem „wciskanie” klientowi usług, które niekoniecznie są w danej chwili potrzebne. Zabieraj ze sobą książeczkę z wpisem kiedy były wymieniane filtry, olej, rozrząd itp. Masz czarno na białym, że usługa będzie konieczna dopiero za jakiś czas.
6 Pytaj o czas naprawy. Konkretny. Mechanik podejmując się naprawy powinien ci go określić. Pilnuj tego terminu. Możesz nawet zadzwonić przed wskazanym terminem i zapytać, czy wszystko idzie zgodnie z planem. Żeby nie okazało się że przez większość czasu samochód po prostu stał w warsztacie i nic się z nim nie działo, a naprawa zaczęła się w ostatniej chwili.
7 Na koniec najcenniejsza rada. Nieważne czy jesteś kobietą czy mężczyzną. Jeśli kompletnie nie znasz się na mechanice samochodowej i mylisz podstawowe pojęcia, poszukaj w swoim otoczeniu kogoś, kto wie o tej dziedzinie nieco więcej. Niech ta osoba wybierze się z tobą do warsztatu i pełni rolę twojego eksperta.
mak
Opony a technika jazdy
Wymiana opon zimowych na letnie i odwrotnie to temat znany każdemu kierowcy. I choć powraca regularnie, warto kilka wątków przypomnieć. Producenci ogumienia, podobnie jak instruktorzy nauki jazdy podają, że temperaturą graniczną dla wymiany opon jest 7 stopni Celsjusza. Kiedy spada do tego poziomu, pora decydować się na założenie opon zimowych, kiedy po zimie przekracza - czas na letnie. Oczywiście zdarzają się zimowe dni, kiedy temperatura sięga 20 stopni.
Zwlekasz - tracisz
Osoby zwlekające z wymianą ogumienia na letnie narażają się na szybsze zużycie zimowych co oznacza perspektywę ich prędkiej wymiany. Poza tym zimówki wykorzystywane latem tracąc bieżnik przestają spełniać swoją funkcję zimą. Zadaniem opon zimowych jest odprowadzanie błota pośniegowego. Tej funkcji nie spełnia opona letnia, która jest twardsza. Jazda oponą letnią po śniegu przypomina jazdę łyżwami po lodzie. I odwrotnie opona zimowa nie potrafi latem odprowadzać wody. Wjazd w kałużę grozi aquaplanningiem. Ogumienie zachowuje się jak narta wodna. Opona gubi kontakt z asfaltem narażając kierowcę na utratę kontroli nad autem.
Opona a zużycie paliwa
Jeśli potrafimy ekonomicznie jeździć, odpowiednia opona ułatwi oszczędzanie paliwa. Inaczej nie zauważymy różnicy podczas tankowania. W naszym zmiennym klimacie, na drogach pełnych nierówności, dziur, różnego typu nawierzchniach (asfalt, beton, kostka) nie odczujemy też walorów sportowych. Takie opony nadają się tylko na tor. Bardzo popularne np. wśród młodych osób jest ogumienie niskoprofilowe. Te opony są szerokie, więc lepiej od węższych trzymają się jezdni. Ale też szeroka powierzchnia powoduje, że jesteśmy bardziej narażeni na aquaplanning. Poza tym niski profil pogarsza komfort jazdy. W aucie mocno czujemy wszelkie nierówności.
Poznaj auto
Odpowienio dobrane opony wspomagają komfort i bezpieczeństwo. Jednak równie ważne są systemy i układy zainstalowane w aucie. Z ich znajomością i umiejętnością korzystania bywa jednak różnie.
Do czego np. służy ABS? Wśród wielu kierowców pokutuje przekonanie, że skraca drogę hamowania. Nic bardziej mylnego. Zazwyczaj droga hamowania jest dłuższa. Natomiast rolą ABS jest umożliwienie manewrowania samochodem podczas hamowania. Bez ABS podczas hamowania koła się blokują i auto nawet przy skręcie jedzie prosto. Inny popularny system ESP - stabilizacji toru jazdy - pomaga płynnie i bezpiecznie wychodzić z zakrętów, co przydaje się idealnie np. w tak zmiennych warunkach jak obecne.
(tora)