Poprawią kolejne szlaki kolejowe
REGION Dla pasażerów wygodniejsza podróż, a dla przewozów towarowych sprawniejszy przewóz węgla. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na rewitalizacje ważnych linii kolejowych na Śląsku, na odcinku Chybie–Żory–Rybnik–Nędza/Turze. Prace obejmą m.in. 60 km linii, 10 stacji i przystanków, 91 obiektów inżynieryjnych. Koszt to 370 mln zł.
Jak wyjaśnia Jacek Karniewski z PKP Polskich Linii Kolejowych prace zwiększą przepustowości na liniach kolejowych Rybnickiego Okręgu Węglowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. – Podróż koleją będzie bardziej konkurencyjna, skróci się bowiem czas przejazdu dzięki zwiększeniu prędkości pociągów do 100km/h, np. na odcinku Żory–Rybnik prawie dwukrotnie, bo z 22 do 13 minut – podkreśla Karczewski. Rewitalizowana trasa jest odciążeniem dla magistrali kolejowej E 30 wschód – zachód. Prace będą dotyczyły pięciu linii na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze (nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691).
Wygodnie na peronach, bezpieczniej na torach
Prace PLK obejmą w różnym zakresie 5 stacji: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowie, Żory oraz przystanki: Nędza Wieś, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice, Rybnik Piaski. W efekcie pasażerowie będą mieli do dyspozycji 20 odnowionych peronów z wiatami i lepszym oświetleniem oraz systemem oznakowania. Nowe nagłośnienie zapewni lepszy odbiór komunikatów. Perony będą także wyższe, co znacznie ułatwi wsiadanie do pociągów i zgodnie z wprowadzanym przez PLK standardem, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Modernizacja urządzeń sterowania ruchem i przebudowa przejazdów kolejowo–drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa. Monitoring na skrzyżowaniach toru i drogi pozwoli również na lepszy nadzór w ruchu drogowym. Sprawny przejazd pociągów w zimie zapewnią rozjazdy wyposażone w elektryczne ogrzewanie do usuwania śniegu i lodu.
Zmodernizują mosty kolejowe
W ramach inwestycji wyremontowanych zostanie ok. 60 km linii kolejowej. Rewitalizacja obejmie dwa ponad stumetrowe mosty nad rzeką Nacyną w Rybniku (128 m) i Wisłą w gminie Strumień (105 m) oraz 89 innych obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów). Kompleksowo wymieniona będzie sieć trakcyjna. W ramach projektu przewidziano ochronę przed hałasem pochodzącym z torowiska. Zapewnią to ekrany akustyczne, ustawiane w miejscach wyznaczonych na podstawie wcześniej wykonanych badań. Projekt o wartości ponad 370 mln zł jest współfinansowany z POIiŚ 2014 – 2020. Realizację prac przewidziano na lata 2017 – 2019.
4,4 mld zł na kolejowe inwestycje dla Śląska
Projekt na trasie Chybie–Nędza to istotna inwestycja PKP PLK na Śląsku, która usprawni ruch kolejowy w bardzo ważnym społecznie i gospodarczo regionie. Na terenie województwa śląskiego przewidziano realizacje projektów o wartości prawie 4,4 mld zł. Jednym z głównych celów zarządcy infrastruktury kolejowej w nowej perspektywie finansowej 2014–2020 jest poprawa warunków dla kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego. Dzięki realizowanym i przygotowywanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycjom poprawia się znacząco stan infrastruktury dla przewoźników, co w konsekwencji powoduje wzrost efektywności transportu kolejowego, jako ekologicznego, szybkiego i konkurencyjnego środka komunikacji.
oprac. (art)