Rodzice zakasali rękawy. I przedszkole ma piękny ogród
Ścieżka sensoryczna, piaskownice, warzywniaki i domek dla owadów - to tylko niektóre elementy, jakie powstały w „Ogrodzie Wyobraźni” przy marklowickim przedszkolu.
MARKLOWICE Podopieczni Przedszkola Akademia Wyobraźni w Marklowicach już niedługo będą zajadali się warzywami i owocami z własnej zagródki. W nowym „Ogrodzie Wyobraźni” pojawiły się również elementy oddziaływające nie tylko zmysłowo, ale również edukacyjne. - Ogród będzie służyć jako przedłużenie sali przedszkolnej. Będzie miejscem różnorodnych zajęć czy obserwacji zmian atmosferycznych. Wspólna uprawa ogródka oraz zabawy grupowe dobrze wpłyną na rozwój umiejętności społecznych maluchów - mówią organizatorzy przedsięwzięcia.
Razem złapali za szpadle i łopaty
„Ogród Wyobraźni” powstał na terenie przedszkola, w niedalekiej odległości od parkingu. Placówka już wcześniej została wyposażona w bezpieczny i atrakcyjny plac zabaw, ale spory teren zielony był ubogi przyrodniczo. Dlatego postanowiono to zmienić. - Przy udziale funduszy unijnych chcieliśmy stworzyć zieloną pracownię. W naszym zamyśle miała to być przestrzeń wykorzystująca dotąd mało atrakcyjny ogród przedszkola. Okazało się jednak, że takie przedsięwzięcie nie jest dofinansowywane - mówi Wioleta Dudziak-Radecka, dyrektor Przedszkola Akademia Wyobraźni w Marklowicach. Pomysł nie wylądował jednak w koszu, a podchwyciła go rada rodziców na czele z jej przewodniczącą Elżbietą Hlubek. W efekcie władze placówki wraz z rodzicami przedszkolaków zorganizowali wspólną akcję pn. „I Ty zostań Bohaterem Przedszkola!”
20 czerwca wszyscy chętni ochoczo zabrali się do budowy nowego ogrodu. Rąk do pracy nie brakowało - byli przedstawiciele przedszkola oraz oczywiście rodzice przedszkolaków wraz ze swoimi pociechami. Zaopatrzeni w szpadle, łopaty i rękawiczki uczestnicy akcji wspólnie tworzyli nowy ogród. - Wzięłam udział w budowaniu ogrodu, bo jest to fantastyczna inicjatywa. Jako rodzice możemy wspólnie stworzyć coś wyjątkowego dla naszych dzieci - mówi Martyna Haracz-Rduch, mama Patryka i Pauliny, podopiecznych Akademii Wyobraźni. Rodzice nie tylko budowali ogród, ale również zadbali o zorganizowanie ziemi, kamieni oraz innych potrzebnych materiałów do budowy ogrodu.
Miejsce do nauki i zabawy
A co się znalazło w nowym ogrodzie? - Pojawiła się ścieżka sensoryczna, piaskownice oraz domek dla owadów. Powstały już cztery warzywniaki, w których dzieci będą sadzić, plewić, podlewać oraz zbierać plony zasadzonych w nich roślin. W wakacje powstanie również żywa altanka, która zostanie obsadzona sadzonkami winogron - wymienia Elżbieta Hlubek. Podkreśla, że ogród będzie pełnił zarówno funkcję zabawową, jak i edukacyjną. - Ważnym elementem ogrodu jest ścieżka sensoryczna, która nie tylko zapewni dzieciom zabawę, ale i zadba o prawidłowy rozwój motoryki, równowagi i koordynacji ruchowej. Pobudzi także wrażenia i wyobraźnię dotykową - mówi. Maluchy przechodząc całą ścieżkę, zaznajomią się z różnymi strukturami materiałów ekologicznych – m.in. szyszkami, korą i kamieniami. Obok ścieżki posadzono smakowite i pachnące roślinki, które dodatkowo wpłyną na zmysły dzieci.
Coś więcej niż ogród
Rodzice zgodnie potwierdzają, że na czas wychowania przedszkolnego przypada złoty wiek motoryczności dzieci. Jeżeli w tym okresie życia nie rozwinie się należycie ich sprawności ruchowej, położy się to cieniem na ich zdrowiu i kondycji fizycznej w ciągu całego życia. - W nowym ogrodzie każdy zmysł dzieci będzie pobudzany. Zróżnicowane nawierzchnie i faktury, pachnąca roślinność, warzywa i owoce do jedzenia, domki dla owadów. To wszystko będzie miało dobroczynny wpływa na rozwój naszych maluchów - uważa Martyna Haracz-Rduch. (juk)