Z Jastrzębia do Katowic tak, ale nie przez Wodzisław
Zarząd Subregionu Zachodniego podjął 15 marca uchwałę, w której popiera stanowisko Jastrzębia-Zdroju w sprawie odtworzenia połączenia kolejowego z Katowicami. Zarazem sprzeciwia się w nim odbudowie linii nr 159, przebiegającej przez gminy Godów i Gorzyce.
REGION W załączniku do uchwały, zarząd Subregionu Zachodniego zrzeszającego m.in. gminy powiatu wodzisławskiego, przypomina, że Jastrzębie wraz z partnerami tj. gminą Godów, gminą Zebrzydowice oraz miastem Karvina w Czechach oraz gminą Pertovice w Czechach realizuje projekt unijny pn. „Rowerem po Żelaznym Szlaku”, a wcześniej samorządy te realizowały wspólnie projekt „Żelazny Szlak Rowerowy”. Oba projekty polegają na zagospodarowaniu nieczynnych linii kolejowych, poprzez budowę na nich ścieżek rowerowych. Tylko na terenie Jastrzębia na dawnych torach powstanie lub powstało 10 km ścieżek o wartości 19,5 mln zł. W Godowie z kolei jest to 4 km ścieżek o wartości prawie 5 mln zł.
„Plan inwestycji połączeń kolejowych wpisanych do Programu Kolej +, w tym realizacja połączenia kolejowego z Jastrzębia-Zdroju do Wodzisławia Śląskiego nie jest spójna z wcześniejszymi planami lokalnych samorządów, ze względu na znaczne wydłużenie czasu podróży z Jastrzębia-Zdroju do Katowic.” - zaznacza zarząd Subregionu.
Dalej zarząd pisze, że odtworzenie linii kolejowej z Jastrzębia-Zdroju do Wodzisławia Śląskiego po dawnej trasie przez Godów jest, w związku z opisaną sytuacją, niemożliwe do realizacji. Projekty zrealizowane ze środków unijnych po zakończeniu robót budowlanych muszą funkcjonować, jako ścieżki rowerowe przez 5 lat okresu trwałości, w przeciwnym wypadku trzeba będzie zwrócić otrzymaną dotację z odsetkami, przez wszystkich partnerów obu projektów. Zarząd przypomina też, że miasto Wodzisław oraz gmina Gorzyce planują utworzenie na nieczynnej linii kolejowej własnej ścieżki rowerowej, nawiązującej do ścieżki z Jastrzębia do Godowa.
„W tej sytuacji połączenie kolejowe z Jastrzębia-Zdroju do Wodzisławia Śląskiego, wymagać będzie ewentualnie budowy nowej linii w innej lokalizacji, z koniecznością wykupu nowych terenów czy pominięciem niektórych gmin” - czytamy w stanowisku zarządu.
Dlatego też Subregion Zachodni, uwzględniając potrzeby mieszkańców, zarówna Jastrzębia-Zdroju, gminy Godów, jak i gmin ościennych za słuszne uważa odtworzenie linii kolejowej z Jastrzębia-Zdroju do Katowic, ale przez Orzesze oraz Pszczynę, która będzie konkurencyjna dla transportu kołowego. (art)