Mszana nie chce szybkiej kolei CPK
W ubiegłym tygodniu w Nowinach Wodzisławskich napisaliśmy o kolejnych etapach konsultacji w sprawie przebiegu Kolei Dużych Prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego pod Warszawą, wraz z prezentacją najnowszych wariantów przebiegu linii nr 170 przez powiat wodzisławski, Jastrzębie i Żory. Jeden z wariantów zakłada, że linia może przebiegać przez gminę Mszana. W Mszanie zawrzało.
POWIAT, MSZANA Jeden z wariantów przebiegu szybkiej kolei jest nie do zaakceptowania przez gminę Mszana. Chodzi o wariant W54, który zakłada usytuowanie linii wzdłuż autostrady A1, co, zdaniem włodarzy Mszany, w praktyce oznacza przecięcie gminy szybką koleją. Planowana trasa biegnie od ulicy Górniczej na granicy z Gminą Godów, przecina ulicę Stawową i Moszczeńską w Mszanie oraz Wolności, Centralną, Szkolną i Szybową w Połomi.
– Dla Gminy Mszana ten wariant jest nie do zaakceptowania. Nie leży on w interesie gminy ani mieszkańców, ingeruje bowiem w tereny zabudowy jednorodzinnej oraz dodatkowo będzie powodować uciążliwości związane z hałasem i wyłączy duży obszar terenu z administracji samorządu – informuje Urząd Gminy w Mszanie.
Rozstrzygnięcia nieostateczne
3 sierpnia władze Mszany (oraz pozostałych gmin, przez których teren potencjalnie może przebiegać linia kolejowa CPK) wezmą udział w spotkaniu organizowanym przez spółkę CPK z samorządami w Jastrzębiu Zdroju. Zostaną na nich zaprezentowane wszystkie warianty przebiegu linii kolejowej, do których władze gmin będą następnie mogły wnosić uwagi. Konrad Majszyk, dyrektor Komunikacji i PR spółki CPK zaznacza, że obecnie prezentowane warianty nie są ostatecznymi. – Nie są to jeszcze ostateczne rozstrzygnięcia planistyczne. Uwagi gmin i powiatów zostaną przez CPK wzięte pod uwagę w trakcie dalszych prac planistycznych – zaznacza Majszyk. Jak dodaje, zgłoszone uwagi wraz z danymi z planowanych w tym roku inwentaryzacji przyrodniczych pozwolą na pogłębioną analizę pozyskanych danych i uwag zgłaszanych na etapie prac planistycznych i studialnych. – Nasz harmonogram zakłada, że podczas trwającego obecnie etapu studium wykonalności, a następnie na zaplanowanym do rozpoczęcia w tym roku etapie procedury środowiskowej warianty zostaną poddane szczegółowej analizie m.in. technicznej, finansowej i środowiskowej, a dopiero na tej podstawie zostanie wybrany do realizacji wariant optymalny – mówi nam przedstawiciel CPK.
Czekamy na procedurę środowiskową
Przedstawiciel CPK tłumaczy, że ogólnopolskie konsultacje Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL) z lutego i marca były nieobowiązkowym, ale dla spółki CPK bardzo ważnym, etapem konsultacji, podczas którego – jeszcze przed faktycznymi decyzjami administracyjnymi – spółka mogła poznać zdanie mieszkańców na temat korytarzy i proponowanych przebiegów „szprych" CPK. – Pokazywane obecnie przez nas nowe propozycje przebiegów powstały po analizie wniosków i uwag zgłaszanych przez mieszkańców i samorządy w ramach konsultacji SSL – mówi Majszyk. Jeśli chodzi o ciąg dalszych rozmów z mieszkańcami, to pierwszym etapem obligatoryjnym, czyli wymaganym przepisami prawa, są konsultacje w ramach procedury środowiskowej. – Zakładamy, że pozyskanie decyzji środowiskowej będzie możliwe na przełomie I i II kw. 2023 roku – kończy przedstawiciel spółki CPK.
Ambitne plany
W czerwcu 2020 r. spółka CPK przedstawiła plan inwestycji na lata 2020 – 2034. Program inwestycyjny CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godz.
Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:- Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy); – Ostrołęka – Łomża; – Trawniki – Krasnystaw – Zamość; – Łętownia – Rzeszów; – Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy). Prace budowlane na tych odcinkach mają rozpocząć się pod koniec 2023 r.
Jak wynika z kolejowym planów inwestycyjnych CPK, w województwie śląskim powstanie 100 km nowych linii kolejowych, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych.
Inwestycje te zapewnią skrócenie czasów przejazdów, np. z Katowic do Warszawy do 1 godz. 40 min. i z Bielska-Białej – 1 godz. 55 min. Zakładany czas przejazdu z Krakowa do Katowic dzięki inwestycjom CPK to 35 minut. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz., z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.Artur Marcisz