Wiadukt na Jastrzębskiej przejezdny w tym roku
Na jednej drodze prace wstrzymano, na drugiej wystąpiły opóźnienia. W trakcie ostatniej sesji wodzisławskiej rady dyskutowano na temat remontów dwóch najważniejszych w mieście dróg.
WODZISŁAW ŚL. Ulice: Jastrzębska i Młodzieżowa w Wodzisławiu Śl. O tych dwóch ważnych arteriach w mieście i o stanie realizacji ich remontów rozmawiano podczas sesji wodzisławskiej rady, która odbyła się 28 października. Temat referowali Ryszard Rzepecki i Mirosław Kraus z Zarządu Dróg Wojewódzkich (ZDW) w Katowicach.
Wystąpiły opóźnienia
Przypomnijmy, że przebudowa ul. Jastrzębskiej – czyli fragmentu DW 933 – trwa od prawie roku. Początkowo zakładano, że inwestycja zostanie zakończona w lutym 2021 r. Tego terminu nie uda się jednak dotrzymać, ponieważ wystąpiły opóźnienia. Wynikają one przede wszystkim z istnienia wielu elementów infrastruktury technicznej, które nie były uwidocznione na mapach geodezyjnych będących podstawą powstania projektu przebudowy drogi. Ul. Jastrzębska ponadto jest położona na terenach intensywnej eksploatacji górniczej, w efekcie wykonawca odnalazł wiele kanałów odwadniających i przepustów tworzących dosłownie labirynt. – By nie tworzyć kolejnych problemów, potrzebna była inwentaryzacja stanu istniejącego i praca projektanta, który zaproponował zmiany w projekcie uwzględniające rzeczywisty stan rzeczy – informował podczas obrad Mirosław Kraus.
Drożne skrzyżowania
Przebudowa ul. Jastrzębskiej ma się zakończyć w październiku 2021 r. Przedstawiciele ZDW zadeklarowali, że dołożą wszelkich starań, by jeszcze w tym roku oddać do ruchu w obu kierunkach wszystkie odcinki przebudowywanego odcinka poza skrzyżowaniami. – Utrudnienia związane z przebudową drogi są ogromne, każdy kierowca, który porusza się tą ulicą, doskonale o tym wie. Można przewidzieć, że największym problemem będą prace prowadzone bezpośrednio na skrzyżowaniach. Jak będą te prace tam prowadzone? Skrzyżowania będą przejezdne, czy jednak całkowicie zamknięte? – pytał w trakcie obrad radny Mariusz Blazy. Uzyskał odpowiedź, że skrzyżowania będą przejezdne i drożne. Ruch w trakcie ich remontów będzie kierowany za pośrednictwem sygnalizacji świetlnej. Z kolei przewodniczący rady Dezyderiusz Szwagrzak pytał, czy istnieje możliwość otwarcia dla samochodów dawnego wyjazdu z McDonald'u w stronę ronda. – Chcemy w tym roku oddać do użytku skrzyżowanie ul. Łużyckiej z ul. Jastrzębską wraz z rondem i wiaduktem. Potrzebujemy jeszcze około 1,5 miesiąca, aby dokończyć tam prace – zadeklarował Mirosław Kraus.
Wstrzymane roboty
Przypomnijmy, że modernizacja ul. Młodzieżowej – czyli DW 936 – rozpoczęła się w lecie 2017 r. Inwestycja miała się zakończyć w październiku 2018 r. Roboty zostały jednak przerwane po wykonaniu około 80% prac. Przez wstrzymany remont drogi okoliczni mieszkańcy, ale również korzystający z drogi muszą się mierzyć z wieloma niedogodnościami, które mają wpływ nie tyle na wygodę ile na ich bezpieczeństwo. – Miała być nowa, porządna jezdnia. Bez kolein, dziur i uskoków. W najgorszych snach nie przypuszczaliśmy, że sprawa nabierze takiego obrotu – wielokrotnie powtarzali nam wodzisławianie. Jak tłumaczył podczas obrad Ryszard Rzepecki ZDW było zmuszone do przerwania prac. – Problem pojawił się w momencie wykonywania stabilizacji środkiem jonowymiennym, który ze względu na zanieczyszczenia gruntu środkami organicznymi nie mógł się połączyć z cementem – tłumaczył.
Prace częściowo ruszyły
Roboty na ul. Młodzieżowej ponownie jednak ruszyły w ostatnim czasie. Drogowcy zajęli się odcinkiem od torów kolejowych w Zawadzie do skrzyżowania z ulicami ks. Szwedy i Olszyny w Kokoszycach. Całe zadanie obejmuje: frezowanie, oczyszczenie i skropienie nawierzchni bitumicznej, ułożenie warstw wyrównawczej i ścieralnej, regulację urządzeń kanalizacji deszczowej oraz odtworzenie oznakowania poziomego. Prace mają potrwać do 20 listopada. Jak zauważył Ryszard Rzepecki, na odcinku 200 metrów w Zawadzie (od OSP w kierunku Kokoszyc) asfalt będzie kładziony bez podbudowy, ale ta podbudowa będzie wykonana przy remoncie odcinka kokoszyckiego. Obecnie wykonywana niewielka warstwa podkładowa jest po to, aby wyrównać i wzmocnić połączenie warstwy ścieralnej. Przewodniczący Szwagrzak pytał, czy w przyszłym roku inwestycja zostanie ostatecznie ukończona. – Planujemy dokończyć całe zadanie, ale nie wiem, czy są na to środki finansowe. O to trzeba pytać zarząd województwa śląskiego – odpowiedział Ryszard Rzepecki zauważając, że koszt dokończenia przebudowy opiewa na około 14 mln zł. Radny Eugeniusz Chłapek pytał natomiast, skąd taki duży koszt dokończenia inwestycji. Jak wyjaśnił Rzepecki, nowy kosztorys zakłada inną technologię dokończenia prac. – W pierwszym kosztorysie zakładaliśmy stabilizację dna koryta środkiem jonowymiennym. Sam środek jest dość drogi, ale znacznie tańszy niż wymiana gruntu. Nie chcemy dopuścić znowu do sytuacji, kiedy rozgrzebiemy drogę i okaże się, że nie da się tego gruntu ustabilizować. Wymiana gruntu jest dość droga, ale w tym wypadku konieczna – wyjaśnił. Na koniec dyskusji radny Jakub Elnser stwierdził, że dla mieszkańców Wodzisławia Śl., szczególnie dzielnic Zawada i Kokoszyce bardzo ważne jest to, by znalazły się pieniądze na dokończenie ul. Młodzieżowej.(juk)