Szkolą, doradzają, wspierają. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli działa już 20 lat
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu Śl. ma już 20-letnią tradycję. – Jesteśmy dumni, że w ciągu tych dwudziestu lat istnienia, Ośrodek wypracował sobie opinię placówki, z której pomocy warto korzystać – słyszymy od jego kierownictwa.
POWIAT Jego głównym założeniem jest pobudzanie rozwoju zawodowego nauczycieli oraz udzielanie kompleksowego wsparcia placówkom oświatowym w osiąganiu wysokiej efektywności kształcenia i wychowania. Mowa o Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli (PODN) w Wodzisławiu Śl., który w tym roku obchodzi 20-lecie swojej działalności. O jego początkach, zmianach, celach i podejmowanych działaniach rozmawiamy z pełniącą od 2016 r. funkcję dyrektora Iwoną Miler.
Z jednego pokoju do przestronnego budynku
Wodzisławski PODN został decyzją powiatowych włodarzy powołany 1 września 2001 r. – Byliśmy wówczas jedynym powiatem na Śląsku, który posiadał samorządowy ośrodek doskonalenia nauczycieli – zwraca uwagę dyrektor Miler. Początkowo placówka nosiła nazwę: Powiatowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli i funkcjonowała w strukturach organizacyjnych Powiatowego Centrum Kształcenia Ustawicznego. Wówczas swoją niewielką i kameralną siedzibę miała przy ul. Pszowskiej w Wodzisławiu Śl. – Dysponowaliśmy jednym pokojem i dwoma komputerami – wspomina nasza rozmówczyni. 1 września 2004 r. PODN stał się jednak jednostką samodzielną, która dwa lata później uzyskała własną siedzibę na osiedlu 1 Maja. – Jesteśmy w budynku 3-piętorwym, gdzie mieszczą się przestronne sale wykładowe, sale komputerowe, gabinety dla doradców metodycznych i konsultantów. Dysponujemy tutaj bazą dydaktyczną i metodyczną naprawdę na najwyższym poziomie – mówi Iwona Miler.
Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli
Jak wyjaśnia nam pani dyrektor, głównym celem placówki jest zapewnienie dostępu do profesjonalnego doradztwa zawodowego nauczycieli niezależnie od typu szkoły czy nauczanego przedmiotu. – Od początku naszej działalności wychodzimy z założenia, że współczesny nauczyciel to osoba, która widzi konieczność stałego doskonalenia swoich umiejętności. Aby sprostać zmianom w systemie oświaty oraz przemianom cywilizacyjnym nauczyciele potrzebują fachowej pomocy i profesjonalnego doradztwa na miejscu – mówi Iwona Miler. Dodaje, że podstawowym zadaniem PODN-u jest wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli oraz udzielanie kompleksowego wsparcia szkołom i przedszkolom w osiąganiu wysokiej efektywności kształcenia i wychowania. Ośrodek podejmuje działania służące podniesieniu kwalifikacji zawodowych nauczycieli, a w konsekwencji podniesieniu jakości powiatowej edukacji. – Jesteśmy dumni, że w ciągu dwudziestu lat istnienia, Ośrodek wypracował sobie opinię placówki, z której pomocy warto korzystać – mówi z przekonaniem.
Konferencje, programy, wyjazdy
W bieżącym roku szkolnym w Ośrodku pracuje 13 konsultantów. Jak podkreśla szefowa PODN-u są to eksperci udzielający wsparcia w ramach nauczanych przez siebie przedmiotów oraz doradztwa zawodowego i psychologiczno-pedagogicznego. To oni dbają o wysoką jakość i różnorodność działań. Dla nauczycieli oznacza to łatwy dostęp do profesjonalnego doradztwa zawodowego niezależnie od lokalizacji, typu szkoły, czy nauczanego przedmiotu. Zaangażowanie konsultantów przekłada się z kolei na atrakcyjność działań Ośrodka. Nauczyciele mogą korzystać z międzynarodowych projektów i wyjazdów studyjnych. – Mają okazję uczestniczyć w konferencjach, podczas których swoją wiedzą dzielą się tacy prelegenci jak profesor Bralczyk, doktor Tomasz Rożek, profesor Jacek Pyżalski czy Szymon Hołownia. Stwarzamy możliwość uczestniczenia w projektach organizowanych we współpracy z wyższymi uczelniami oraz prestiżowymi instytucjami kultury i dziedzictwa narodowego, takimi jak: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie, Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie – wymienia Iwona Miler.
W 20 lat, 3,5 tys. szkoleń
Zapytana przez nas szefowa PODN-u o zmiany, jakie nastąpiły w funkcjonowaniu placówki, odpowiada krótko: zmieniło się wiele, ale jedno jest stałe, to przekonanie włodarzy powiatu, że taka placówka jest potrzebna. – Nie byłoby naszego ośrodka, gdyby nie przychylność kolejnych starostów, członków zarządu oraz radnych powiatowych. To oni widzieli sens istnienia ośrodka i przez kolejne lata wspierali jego działalność. Dzięki temu nadal możemy pomagać nauczycielom w doskonaleniu zawodowym i rozwijać powiatową oświatę – podkreśla. Dalej Iwona Miler zauważa, że w ciągu 20 lat istnienia ośrodek przeprowadził 3,5 tys. szkoleń, a każdego roku w szkoleniach, konferencjach, konsultacjach i innych formach wspomagania uczestniczy kilka tysięcy nauczycieli. – Za sprawą nowych technologii wyraźnie zmieniła się praca konsultantów. Internet dał nam nowe możliwości w zakresie współpracy z nauczycielami. Jeszcze przed pandemią nasz ośrodek rozpoczął organizację szkoleń zdalnych z wykorzystaniem platformy e-learningowej. Kiedy covid-19 zmienił sposób funkcjonowania w rzeczywistości, błyskawicznie przenieśliśmy organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli w wymiar online. Konsultacje, szkolenia i konferencje odbywały się tak, jak dotąd, tyle że na odległość – mówi nasza rozmówczyni.
PODN jako miejsce spotkań
Jak podkreśla Iwona Miler, Ośrodek stał się miejscem spotkań, w którym w sposób naturalny nauczyciele wymieniają się doświadczeniem, mówią o swoich problemach i o możliwościach ich rozwiązania. – W sprzyjających, estetycznych pomieszczeniach, przy kawie uczymy się od siebie nawzajem, a w razie potrzeby wspieramy. Jako placówka akredytowana przez Śląskiego Kuratora Oświaty dbamy o wysoką jakość realizacji zadań, ich różnorodność i wieloaspektowość – mówi. Zwraca uwagę, że od kilkunastu lat Ośrodek organizuje cykliczne wydarzenia, m.in. Regionalne Forum Edukacyjne, Wiosenne Spotkania Metodyczne czy konferencje z cyklu „Uwolnij swój potencjał”, zapraszając także prelegentów z zagranicy. – Podpisaliśmy także umowę o współpracy z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kłajpedzie na Litwie, zainicjowaliśmy działania z jednostką metodyczną w Tbilisi w Gruzji oraz z Amerykańsko-Gruzińską Szkołą w Tbilisi. Kilka dni temu podpisaliśmy umowę o współpracy z chorzowskim oddziałem zamiejscowym Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu – wymienia pani dyrektor. – Mam nadzieję, że kolejne lata zaowocują ciekawymi projektami edukacyjnymi, które pozwolą nauczycielom i konsultantom rozwijać kluczowe umiejętności i kompetencje, wzbogacać warsztat pracy, a nade wszystko umacniać współpracę i relacje międzyludzkie – dodaje na koniec.
(juk)