Rusza program teleopieki nad osobami samotnymi i schorowanymi
Od 1 grudnia przez kolejne 12 miesięcy Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubomi, dzięki wsparciu władz gminy, będzie realizował program „Teleopieka dla mieszkańców gminy Lubomia”, polegający na wsparciu osób niesamodzielnych: starszych, niepełnosprawnych, samotnych z utrudnioną samodzielnością – zamieszkujących na terenie gminy Lubomia.
LUBOMIA Celem programu jest zabezpieczenie osób niesamodzielnych w ich codziennym funkcjonowaniu oraz zorganizowanie bezpiecznej opieki domowej poprzez zaopatrzenie tych osób w urządzenia telemedyczne, które zapewnią 24 godzinne wsparcie. – Urządzenia te będą stosowane w formie opasek telemedycznych, które są dobrym i zabezpieczającym rozwiązaniem szczególnie dla osób starszych, niepełnosprawnych, które ze względu na swój stan zdrowia potrzebują stałego nadzoru, a w sytuacjach zagrożenia szybkiej interwencji odpowiednich służb. To także wsparcie rodzin w sprawowaniu opieki, umożliwienie szybkich reakcji na sytuacje zagrażające życiu – tłumaczy Irena Koczwara, kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubomi. Opaski te to produkt medyczny, wyposażony w trzy definiowane przyciski SOS, proste ładowanie indukcyjne, detektor upadku, lokalizację GPS/LBS, wodoszczelne, z dwustronną komunikacją głosową, przypomnieniem o konieczności zażycia leku, regularnym pomiarem tętna, a przede wszystkim prostym w obsłudze. Użytkownik nosi opaskę jak zegarek na ręku. Monitoruje ona także całodobowo jego tętno. Gdy opaska wykryje upadek lub użytkownik samodzielnie wciśnie przycisk SOS, natychmiast zostaje wyzwolony alarm oraz powiadomione telecentrum i uruchomiona procedura pomocy.
Operator teleopieki, na podstawie wypełnionej „karty usług” (w czym pomogą pracownicy socjalni) będzie dysponował szczegółowymi danymi o osobie, która wzywa pomocy, np. dot. kontaktu do bliskich, danymi o stanie zdrowia, przyjmowanych lekach i miejscu ich przechowywania, najkrótszą drogę dojazdową do miejsca zamieszkania itp. W przypadku braku kontaktu głosowego wezwie odpowiednie służby: pogotowie ratunkowe, straż pożarną czy policję.
Program będzie wdrażany i realizowany w latach 2021-2022 Lubomia z możliwością jego rozszerzania w zakresie liczby uczestników, oferowanych form wsparcia – w latach następnych, w zależności od potrzeb.
Rozwiązanie to pomaga w organizacji opieki środowiskowej, jest wsparciem usług opiekuńczych szczególnie dla osób niepełnosprawnych. Opaski telemedyczne są odpowiednim i sprawdzonym przez samorządy narzędziem do zapewnienia opieki domowej szczególnie na czas walki z epidemią. Podkreślenia wymaga fakt, iż wymieniona grupa osób jest grupą podwyższonego ryzyka zachorowania, a zapewnienie jej narzędzi do zdalnego monitoringu jest silnie skorelowane z zapewnieniem bezpiecznego codziennego funkcjonowania, ale także pomocą w zapobieganiu i zwalczaniu COVID-19.
Warunkiem korzystania z systemu teleopieki jest zdolność do obsługi „przycisku alarmowego” oraz podpisanie indywidualnej umowy z wykonawcą usługi wskazanym przez gminę Lubomia. Chętnych do skorzystania z tej formy opieki prosimy o kontakt z pracownikami socjalnymi i/lub pod numerami telefonów 32 4516 026; 32 4516 104 kom. 512 894 514. Program w całości finansowany będzie ze środków własnych gminy. Uczestnicy Programu nie ponoszą żadnych kosztów.
(red.)