TEK apeluje o naprawę komunikacji miejskiej
Osoby korzystające z komunikacji miejskiej nie są zadowolone z nowego rozkładu jazdy zaproponowanego przez MZK Jastrzębie, który wszedł w życie 1 września. Do redakcji wpływały już głosy niezadowolenia mieszkańców Rydułtów i Radlina. Teraz sprawy w swoje ręce wzięło Towarzystwo Entuzjastów Kolei (TEK) i stworzyło petycję.
POWIAT WODZISŁAWSKI Mieszkańcy powiatu wodzisławskiego skarżą się na niską jakość usług świadczonych przez MZK Jastrzębie. – Po ostatnich eksperymentach trudno nie odnieść wrażenia, że decydenci z MZK celowo i złośliwie czynią komunikację autobusową dla naszych miast jak najmniej użyteczną, przyczyniając się do dezintegracji naszego powiatu – czytamy w petycji stworzonej przez Towarzystwo Entuzjastów Kolei, które postanowiło poprzeć mieszkańców w ich działaniach na rzecz poprawy komunikacji miejskiej na terenie powiatu wodzisławskiego.
3 postulaty
Jak czytamy w petycji, TEK ma 3 postulaty, które argumentują tym, że w ich odczuciu MZK stale pogarsza sieć połączeń autobusowych łączących miasta powiatu wodzisławskiego. Twórcy petycji wymieniają, że likwidowane są kursy, a trasy autobusów są „coraz bardziej absurdalne”, a uwagi mieszkańców kierowane w stronę MZK Jastrzębie, są przez nich uparcie ignorowane. Czego żąda TEK? Po pierwsze, przywrócenia przystanków przy dworcu kolejowym w Wodzisławiu Śląskim dla linii 201 i 202. Po drugie, przywrócenia trasy linii 203 w Radlinie na ulicy Korfantego zamiast Mariackiej. I po trzecie, ma wrócić trasa linii 207 w Radlinie biegnąca przez ulicę Mariacką zamiast Korfantego, gdzie przejazd byłby z centrum Marklowic prosto do Wodzisławia zamiast jak wskazane jest w petycji, „przez pola”.
MZK odpowiada
Jak poinformował rzecznik prasowy MZK Jastrzębie Rafał Jabłoński, obecnie autobusy linii 201 i 202 przejeżdżają przez Dworzec Kolejowy w Wodzisławiu, a więc te przystanki wymienione w pierwszym postulacie petycji są cały czas obsługiwane. Natomiast o zwiększenie liczby kursów linii 203 ulicą Mariacką wnioskowali sami mieszkańcy tej ulicy. – Jak się okazało, słusznie, ponieważ linia ta jest linią bardzo popularną. Korzysta z niej bardzo duża liczba pasażerów, co wynika z analizy systemu skasowań i monitoringu zainstalowanego w autobusach – odpowiedział Jabłoński w odniesieniu do drugiego postulatu petycji. Z kolei linia 207 jest jedyną linią, która przebiega z Wodzisławia przez Marklowice do Kopalni Marcel w Radlinie (ul. Korfantego) i dalej do Rydułtów. Mieszkańcy Marklowic dojeżdżają tymi autobusami do pracy i w dużej mierze rozkład jazdy został skorelowany właśnie z godzinami ich pracy. – Gdybyśmy z kolei pozostałe linie skierowali na kopalnie Marcel, to ul. Mariacka zostałaby pominięta – tak skomentował Jabłoński trzeci z postulatów.
Poinformował również o tym, że wcześniej, na etapie konsultacji rozkładu jazdy z pasażerami, Towarzystwo Entuzjastów Kolej proponowało, aby autobusy linii 207 nie przejeżdżały przez os. Przyjaźni, ale przez Dworzec PKP w Wodzisławiu i przystanek „Wodzisław Szkoła nr 6” i że taka zmiana została zaakceptowana i wprowadzona.
– Warto zaznaczyć, że za komunikację autobusową na terenie miasta Wodzisław Śląski odpowiadają władze tego miasta, które nie jest członkiem Międzygminnego Związku Komunikacyjnego z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju i nie finansuje komunikacji MZK, czego od lat domaga się MZK (inne gminy poza Rybnikiem, które korzystają z komunikacji MZK pokrywają jej koszty w ramach porozumienia). Roczny koszt komunikacji na terenie Wodzisławia Śląskiego to około 2,5 mln zł. Podobnie sprawa wygląda w przypadku miasta Rybnik. Miasto nie partycypuje w kosztach komunikacji realizowanej przez MZK. W tym przypadku mówimy o kwocie ok. 1 mln zł – tymi słowami Rafał Jabłoński podsumował stanowisko MZK Jastrzębie wobec petycji i niezadowolenia mieszkańców z nowego rozkładu jazdy autobusów na terenie powiatu wodzisławskiego.
(apa)
Gdzie można podpisać petycję?
Petycję można podpisać w internecie na stronie: https://www.petycjeonline.com/mzk2021. Do tej pory petycję podpisało 55 osób.