Reklamowali, pytali, skarżyli. Z jakimi sprawami zwracali się mieszkańcy do rzecznika konsumentów?
15 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Praw Konsumenta i Europejski Dzień Konsumenta. Była to doskonała okazja, by sprawdzić, z jakimi problemami przychodzili w zeszłym roku mieszkańcy naszego regionu do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wodzisławiu Śl.
POWIAT Rzecznicy praw konsumenta funkcjonują niemal w każdym powiecie. Także w naszym. Funkcję tą piastuje Dariusz Kalemba. Jego rolą jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad oraz informacji prawnej. „Działalność rzecznika cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców powiatu wodzisławskiego, świadczy o tym liczba mieszkańców kontaktujących się z rzecznikiem” – czytamy w sprawozdaniu Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wodzisławiu Śl. za 2021 r.
Ponad 1,5 tysiąca udzielonych porad
W zeszłym roku wodzisławskie biuro powiatowego rzecznika konsumentów udzieliło 1655 porad i informacji prawnych z zakresu ochrony interesów konsumentów. Na ich wniosek sporządzono 136 spraw pisemnych oraz wystosowano 554 pisma. Ponadto 2-krotnie zawiadomiono policję o popełnieniu wykroczenia i 10-krotnie wystąpiono do mundurowych z prośbą o pomoc w uzyskaniu odpowiedzi przez przedsiębiorców. „W ramach udzielanych porad wykonano kilkaset czynności nierejestrowanych związanych z powyższymi zadaniami m.in.: wymiana informacji pomiędzy rzecznikami konsumentów oraz innymi organizacjami chroniącymi interesy konsumentów, a także pomoc seniorom i osobom niezaradnym życiowo w napisaniu reklamacji, oświadczeń o odstąpieniu od umowy” – czytamy w sprawozdaniu.
Na co skarżyli się mieszkańcy?
Udzielone przez rzecznika porady i informacje prawne dotyczyły reklamacji jakości towarów i usług oraz informacji ogólnych i spraw niekonsumenckich. Udzielane były bezpośrednio w biurze, telefonicznie oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej. O co najczęściej pytali i na co się skarżyli mieszkańcy powiatu wodzisławskiego? Jak informuje w swoim sprawozdanie Dariusz Kalemba, najwięcej reklamacji dotyczyło reklamacji towarów, w tym: 338 porad dotyczyło urządzeń RTV i AGD, telefonów oraz sprzętu komputerowego; 213 – mebli, artykułów wyposażenia wnętrz; 153 – odzieży i obuwia; 117 – samochodów i środków transportu osobistego. Porady reklamacji usług dotyczyły usług: 112 – remontowo-budowlanych; 73 – turystycznych; 69 – telekomunikacyjnych; 51 – energetycznych i wodnych.
Skąd najczęściej proszono o pomoc?
„Negatywnym zjawiskiem powodującym spory konsumenckie jest nierespektowanie lub niekorzystne interpretowanie praw przez sprzedawców i usługodawców, ograniczanie swojej odpowiedzialności, niedostateczne informowanie klientów o właściwościach towarów oraz stosowanie agresywnej reklamy. Ważną rolą rzecznika okazuje się działalność interwencyjna i mediacyjna w tym zakresie” – czytamy w zeszłorocznym sprawozdaniu. Dariusz Kalemba dodaje w nim, że działalność biura rzecznika jest bardzo ważna dla mieszkańców powiatu, gdyż w tym miejscu uzyskują wsparcie i pomoc w egzekwowaniu swoich praw. W 2020 r. do biura rzecznika trafiło 136 wniosków i pism od konsumentów z prośbą o pomoc. Najwięcej z nich, bo aż 54 wystosowali wodzisławianie. Następni byli mieszkańcy: Rydułtów – 26, Gorzyc – 14, Godowa – 12, Pszowa – 10, Radlina – 8, Marklowic – 6, Mszany – 4, Lubomi – 2.
(juk)