Powstał ogród z myślą o dzieciach z dysfunkcjami i ograniczeniami
1 czerwca w Międzynarodowy Dzień Dziecka w Wodzisławskim Ośrodku Rehabilitacji i Terapii Dzieci i Młodzieży miało miejsce oficjalne otwarcie nowego ogrodu sensorycznego. Dzięki niemu wychowankowie placówki będą mogli poznawać otaczający ich świat.
WODZISŁAW ŚL. Ogródek sensoryczny w Wodzisławskim Ośrodku Rehabilitacji i Terapii Dzieci i Młodzieży powstał dzięki środkom finansowym pochodzącym ze zbiórki charytatywnej zorganizowanej w listopadzie przez Fundację Wspólnota Dobrej Woli. Został zaprojektowany przez Jarosława Wiktora, a projekt wykonał Krzysztof Sokalla. Ogródek zmysłów stanowi część placu rekreacyjnego WORiT-u i ma charakter poznawczo-edukacyjny.
Dla dzieci z dysfunkcjami i ograniczeniami
– Jest to przestrzeń, w której dzieci czują się swobodnie. Mogą dotknąć każdego elementu wyposażenia ogródka, obejrzeć go z bliska, poruszać nim, bądź wydobyć z niego zapach. To miejsce zaprojektowane jest z myślą o dzieciach z dysfunkcjami i ograniczeniami. Pozwala ono na bliższe poznanie świata, dokładne jego obejrzenie, poczucie, odczucie - mówiła podczas otwarcia ogródka dyrektor WORiT-u Dorota Jaromin.
Celem ogrodu jest pobudzenie zmysłów i emocji poprzez dotykanie różnych rodzajów nawierzchni, dźwięków, zapachów i kolorów. To także wspomaganie małej i dużej motoryki oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wszystko tam można dotknąć, posmakować, powąchać, usłyszeć. W ogródku sensorycznym zadbano także o potrzeby dzieci poruszających się na wózkach. Między pergolami powstała odpowiednio szeroka, utwardzona ścieżka, umożliwiająca spacer dzieciom z niepełnosprawnościami ruchowymi.
Trzy strefy
Ogródek podzielony został na trzy strefy. Pierwsza z nich to strefa roślin wraz z częścią relaksu. Znajdują się tam ogródki warzywne i zielniki, posadowione na wysokości 90 cm, co ułatwi dzieciom dotykanie, wąchanie oraz pielęgnację roślin. Znajdujące się w tej strefie ławki pozwolą natomiast na relaks i odpoczynek w otoczeniu zieleni i kwitnących krzewów. Rośliny będą wykorzystywane również podczas zajęć edukacyjno-terapeutycznych rozwijających kreatywność, małą motorykę, koordynację wzrokowo-ruchową. Druga strefa to strefa wrażeń. To właśnie tutaj znalazły się ścieżka i tarcze sensoryczne. Ścieżka podzielona została na 7 kwater. Każda z nich ma zróżnicowaną nawierzchnię. Elementy poszczególnych tarcz dzięki swojej różnorodności zachęcają do aktywności fizycznej i zabawy, wzbudzają ciekawość i chęć poznania czegoś nowego. Ostatnia z powstałych stref ma za zadanie integrować. Jest tam np. drewniana altana, która ma być dobrym miejscem do odpoczynku oraz miejscem spotkań integracyjnych z dziećmi i młodzieżą z zaprzyjaźnionych placówek oświatowych.
(juk)