Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 16 (1169) Data wydania: 18.04.23
Czytaj e-gazetę

Czy na ul. Matuszczyka można będzie jechać szybciej? Sprawdzamy

WODZISŁAW ŚL. W marcu do Zarządu Dróg Miejskich w Wodzisławiu Śląskim wpłynął wniosek w sprawie zwiększenia dozwolonego limitu prędkości w pasie drogowym na ul. Matuszczyka. To kolejna próba zmiany ograniczenia, na które narzeka wielu kierowców. Sprawdziliśmy, czy to w ogóle możliwe.

Wniosek do ZDM skierowali w marcu trzej działacze – radny Łukasz Chrząszcz, Mariusz Dąbrowski oraz Alan Szatyło. – Wnioskujemy o zwiększenie dozwolonego limitu prędkości z obecnego 50 km/h do 70 km/h na pasie drogowym ul. Matuszczyka poprzez pełną ciągłość, włącznie od od. Dąbrówki do os. XXX-lecia. Obecnie odcinek tej drogi budzi wśród mieszkańców Wodzisławia Śląskiego wiele kontrowersji. Istnieje powszechna opinia, jakoby ten odcinek służył wyłącznie do nabijania budżetu Policji za pomocą wystawianych mandatów. Codzienność wodzisławian to tzw. „matuszczykowe łapanki” za pomocą pomiarów prędkości. Stały się one rzeczywistością dla kierowców świadomych, że są one bezcelowe. Droga jest w pełni przystosowana do większych limitów prędkości, niż ten obecny – piszą autorzy wniosku, argumentując go poprawą bezpieczeństwa, polepszeniem mobilności, poprawą przepustowości oraz ujednoliceniem z przepisami innych krajów. – Pragniemy zaznaczyć, że ulica Matuszczyka jest drogą świetnie zabezpieczoną barierkami. Droga ta jest oddalona od terenów gęsto zabudowanych, zaś kąt nachylenia drogi zmusza kierowców do nienaturalnego hamowania w celu przystosowania się do dozwolonej prędkości. To również może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze – podkreślają wnioskodawcy.

Starostwo bada możliwości

ZDM po otrzymaniu wniosku wystąpił do Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śl. o zajęcie stanowiska w tej sprawie. – Wniosek zostanie rozpatrzony zgodnie z obowiązującymi przepisami. O stanowisku Wydziału Komunikacji i Transportu będę informować w momencie, gdy o rozstrzygnięciu zostanie zawiadomiony ZDM – zapowiada Kinga Jamioła z Biura Komunikacji Społecznej i Informacji Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śląskim.

– Tu pragnę wyjaśnić, że kwestie regulacji prędkości na drogach publicznych nie są uznaniowe, lecz podlegają ścisłej regulacji przez przepisy prawa. W tym względzie kluczowe znaczenie ma Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U.2019.2311 t.j. z dnia 2019.11.26) oraz art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, z późn. zm.) – wyjaśnia Jamioła.

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do ww. rozporządzenia – pkt. 3.2.34.3. w celu podniesienia dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym należy przeprowadzić szczegółową analizę bezpieczeństwa ruchu uwzględniającą w szczególności następujące kryteria:

  • rodzaj i ilość zdarzeń drogowych,
  • zagospodarowanie otoczenia drogi,
  • odległość między skrzyżowaniami,
  • natężenie ruchu poprzecznego pojazdów i pieszych,
  • szerokość jezdni i liczbę pasów ruchu,
  • natężenie ruchu pojazdów powolnych.

W oparciu o te przepisy Wydział Komunikacji i Transportu proceduje wniosek Zarządu Dróg Miejskich zgodnie m.in. z ww. wytycznymi rozporządzenia. Wydział poprosił Komendanta Komendy Powiatowej Policji w Wodzisławiu Śląskim o liczbę zdarzeń i o opinię Wydziału ruchu drogowego.

Co na to policjanci?

My także spytaliśmy w KPP, jak do sprawy podchodzą policjanci oraz jak wygląda statystyka zdarzeń drogowych na ul. Matuszczyka.

– Obowiązek ograniczenia prędkości ciąży na zarządcy ul. Matuszczyka i wynika z obszaru zabudowanego. Na tej ulicy występują dwa skrzyżowania, które przecinają pasy ruchu w obu kierunkach, są to wyjazdy i wjazdy na osiedla mieszkaniowe, wyjazd z supermarketu, a na zakończeniach drogi występują przejścia dla pieszych, z jednej strony skrzyżowanie o ruchu okrężnym, a z drugiej strony skrzyżowanie w kształcie litery „T” z sygnalizacją świetlną. Warto dodać, iż w tym ciągu znajduje się obiekt – wiadukt, który przy niskich temperaturach powietrza może powodować oblodzenie nawierzchni – tłumaczy asp. szt. Małgorzata Koniarska, oficer prasowy KPP w Wodzisławiu Śląskim. W 2022 roku za przekroczenie dozwolonej prędkości nałożone zostały 542 mandaty karne oraz 116 mandatów z naruszenie obowiązku jazdy prawostronnej*. W tym roku – od 1 stycznia do 16 marca – nałożono 362 mandaty za przekroczenie dozwolonej prędkości, natomiast za naruszenie obowiązku jazdy prawostronnej 8.

W zeszłym roku doszło do 7 kolizji drogowych, 1 wypadku, w którym jedna osoba została ranna. W tym roku (od 1 stycznia do 16 marca) doszło do 2 kolizji drogowych, uczestnicy nie odnieśli obrażeń ciała. Nie udało nam się jednak ustalić, czy zaistniałe kolizje wynikały z konieczności nagłego hamowania, spowodowanego np. hamowaniem poprzedzającego pojazdu, czy ich przyczyny wynikały z innych zagrożeń. To jednak istotna kwestia, którą policjanci powinni przekazać do WKiT starostwa, opiniując wniosek.

Pułapka dla kierowców

Nie tylko wnioskodawcy skłaniają się ku zwiększeniu limitu prędkości na ul. Matuszczyka. Podobną opinię ma wielu kierowców, poruszających się tym odcinkiem.

– Sprawę tę poruszałem już kilkakrotnie. Sygnalizowałem ten temat również na łamach Nowin, ale także w ZDM i otrzymałem negatywną odpowiedź, z którą nie mogę się pogodzić. Stwierdzam, że jazda 50 km/h na tym odcinku jest bezzasadna. Prawie nikt tego nie przestrzega, bo większość jedzie tam szybciej, a kiedy inni kierowcy widzą mnie, jadącego przepisowo, komentują, że jedzie stary dziadek, albo że mam zepsute auto. Przedstawiciel ZDM stwierdził, że zwiększenie limitu prędkości zmniejszyłoby bezpieczeństwo na tej drodze, bo na tej drodze są boczne wjazdy. Pytam się więc, gdzie nie ma wjazdów? Jest bardzo zasadne podniesienie tej prędkości co najmniej do 60 km/h, bo obecna sytuacja w połączeniu z nachyleniem drogi to pułapka dla wielu kierowców – komentuje Władysław Szymura, wieloletni instruktor nauki jazdy i ekspert w zakresie przepisów ruchu drogowego.

Do sprawy wrócimy, kiedy WKiT przekaże swoją opinię do ZDM.

Szymon Kamczyk


* Warto wiedzieć, że jazda lewym pasem może okazać się bardzo kosztowna. Jeśli prawy pas jest wolny, kierowca za tzw. naruszenie obowiązku jazdy prawostronnej poprzez poruszanie się wyłącznie lewym pasem, według nowego taryfikatora może otrzymać mandat nawet 3000 zł.