Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 26 (1231) Data wydania: 25.06.24
Czytaj e-gazetę

Kontrowersje wokół lekcji religii. Co zmieni się w polskich szkołach?

KRAJ Barbara Nowacka, minister edukacji, ogłosiła, że od 1 września 2025 roku w szkołach będzie wprowadzona jedna godzina lekcji religii. Zajęcia będą mogły odbywać się w grupach międzyklasowych. Biskup Wojciech Osial wyraził opinię, że te zmiany są dyskryminujące.

Barbara Nowacka, szefowa MEN, ogłosiła, że od 1 września 2025 roku lekcje religii będą odbywać się w wymiarze jednej godziny. – Zleciłam prace nad przygotowaniem rozporządzenia, które wprowadzi jedną godzinę lekcji religii w szkołach od 1 września 2025 roku – powiedziała Nowacka w wywiadzie dla TVN24.

Stwierdziła, że słyszy głosy rodziców pragnących obecności lekcji religii w szkołach. Zaznaczyła, że jedna godzina religii jest maksimum, jakie szkoła może oferować. – Jeśli ktoś potrzebuje więcej, Kościoły mają tysiącletnie doświadczenie w integracji, zasoby i potencjał. Naprawdę nie rozumiem obaw części Episkopatu, że wierni mogą odejść, gdy będą mieli tylko jedną godzinę religii w szkołach – stwierdziła.

Barbara Nowacka podała, że wkrótce zostanie wydane rozporządzenie ministra edukacji dotyczące warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Nowe przepisy umożliwią prowadzenie lekcji religii w grupach międzyklasowych. Na przykład, jeśli w klasie 6a jest 10 uczniów uczęszczających na religię, a w klasie 6b jest 8, będą mogli być połączeni w jedną grupę.

Ostry sprzeciw biskupów

Na zapowiedzi reaguje Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. – Zapowiadane zmiany są krzywdzące lub wręcz dyskryminujące – ocenił, zaznaczając, że komisja, której przewodniczy, wyraża stanowczy sprzeciw wobec planowanych działań.

Biskup, w swoim komunikacie, odwołał się do Stanowiska Konferencji Episkopatu Polski, gdzie biskupi podkreślili, że nauczanie religii w polskich szkołach jest ważnym dobrodziejstwem dla współczesnych młodych ludzi, wymagającym wspólnej troski ze strony rodziny, Kościoła oraz państwa. – Komisja Wychowania Katolickiego pragnie przypomnieć, że zgodnie z obowiązującym prawem wszelkie zmiany legislacyjne odnoszące się do nauczania lekcji w szkole powinny zostać dokonane na drodze porozumienia z Kościołami oraz związkami wyznaniowymi – napisał biskup w oświadczeniu opublikowanym na stronach Konferencji Episkopatu Polski.

RPO: zmiany budzą wątpliwości

Marcin Wiącek, Rzecznik Praw Obywatelskich, po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia resortu edukacji dotyczącego zmian w organizacji nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, przeanalizował opinie osób potencjalnie dotkniętych tymi zmianami. W wyniku tej analizy podziela część zgłoszonych zastrzeżeń.

Rzecznik Praw Obywatelskich podkreśla, że nowy sposób organizacji lekcji religii może prowadzić do redukcji godzin i zatrudnienia katechetów. Pyta, czy ministerstwo oszacowało liczbę potencjalnych zwolnień oraz rozważyło wprowadzenie okresów przejściowych dla nauczycieli. RPO zwraca uwagę na konieczność ochrony miejsc pracy i zauważa trudności związane z dostosowaniem już zatwierdzonych arkuszy organizacyjnych, szczególnie przy niepewności dotyczącej zainteresowania lekcjami religii przez uczniów i ich rodziców.

Marcin Wiącek zauważa, że krytycy zmian wskazują na trudności związane z realizacją podstawy programowej w grupach międzyklasowych. W ramach tych grup mogą być łączone dzieci z klas I– III oraz IV– VIII, co oznacza, że dzieci w wieku 10– 11 lat mogą uczyć się razem z piętnastolatkami. Wiącek argumentuje, że dzieci w różnych przedziałach wiekowych mają odmienne potrzeby i problemy rozwojowe, co może stanowić wyzwanie dla katechetów przy realizacji zajęć. Podkreśla, że proponowane rozwiązanie może być wątpliwe z punktu widzenia praw dzieci i młodzieży, które mają prawo do odpowiedniego wychowania i opieki odpowiadających ich wiekowi i rozwojowi.

(mad)