A – jak aeroklub ROW
Zaczęło się...
Zaczęło się w latach międzywojennych, a dokładniej w 1927 roku, kiedy to w Rybniku powstało Koło Lotnicze. Rok później wybudowano pierwszy hangar oraz zakupiono szybowiec, na którym prowadzono szkolenie lotnicze. Wojna i okres okupacji przerwały niestety rozpoczętą działalność lotniczą. Bardziej współczesna historia rybnickiego lotnictwa zaczęła się w 1963 roku – wtedy właśnie oddano do użytku płytę lotniska, a parę miesięcy później powołano do życia Aeroklub Rybnickiego Okręgu Węglowego.
Wszystko o klubie
Aeroklub prowadzi równolegle kilka sekcji: samolotową, szybowcową, spadochronową, balonową i modelarską. W ich ramach działają głównie osoby rekrutujące się z grona uczestników szkoleń, prowadzonych w ramach poszczególnych sekcji. Po przejściu kwalifikacyjnych badań lekarskich, kandydaci do pilotażu przechodzą najpierw (w okresie zimowym) cykl szkolenia teoretycznego, następnie swoją wiedzę zamieniają na umiejętności praktyczne pod okiem instruktorów. Członkowie Aeroklubu wywodzą się z różnych środowisk. Zjawiskiem zauważalnym w ostatnich latach jest wyraźne podniesienie średniej wieku uczestników – rosnące koszty lotów oraz obowiązkowych szkoleń (mimo znacznych dotacji ze strony aeroklubu) sprawiają, że coraz rzadziej stać na nie ludzi bardzo młodych (grupa ta wyraźnie dominowała jeszcze w latach osiemdziesiątych). Obecnie młodzież zaczynają „zastępować” osoby w średnim wieku i ustabilizowanej sytuacji zawodowej. Często obok sportowych pasji, pojawia się inny ważny motyw podjęcia szkolenia: pragnienie uzyskania możliwości szybkiego przemieszczania się, związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą. Posiadanie własnego samolotu, zdolność do jego samodzielnego prowadzenia i związane z tym oszczędności, zwłaszcza czasu, dla menedżerów wielkich firm już stanowi samo w sobie wystarczające uzasadnienie do podjęcia nauki w tym kierunku. Podstawową funkcją Aeroklubu niezmiennie pozostaje jednak organizacja działalności sportowej – i właśnie temu celowi podporządkowany jest głównie cykl szkoleń. Zajmują się nimi etatowi instruktorzy, którzy wraz z kilkoma instruktorami społecznymi prowadzą również poszczególne sekcje aeroklubu.
Akrobacja szybowcowa
Rybnicki aeroklub jest polską „kolebką” tej ciekawej dyscypliny, a zarazem nieformalną siedzibą jej Kadry Narodowej. Pasjonaci akrobacji szybowcowej wywodzą się głównie z Aeroklubu ROW – tutaj się szkolili i tutaj przygotowują się do startów w zawodach na całym świecie. W Polsce nie ma innego ośrodka prowadzącego zawodników na podobnym poziomie. Piloci, którzy chcą osiągnąć znaczące wyniki w tej dyscyplinie, w praktyce muszą się więc oprzeć o rybnicki aeroklub.
Cykl startów
W dyscyplinach lotniczych różni się on nieco od większości sportów zespołowych. Przede wszystkim nie obowiązuje tu, charakterystyczny dla innych dyscyplin, podział na ligi krajowe. W pewnym sensie odpowiednikiem pierwszej ligi są Mistrzostwa Polski seniorów. Zawodnicy, którzy uzyskują tam najlepsze wyniki, powoływani są następnie do kadry narodowej. Aeroklub ROW, jako całość, nie jest oczywiście ujęty w żadnym sportowym rankingu (zawodnicy startują indywidualnie), niemniej jednak, ze względu na ogólny poziom wyszkolenia, osiągnięcia sportowe, niewątpliwie uznać można, iż należy on do ścisłej polskiej – a w niektórych dyscyplinach wręcz: światowej czołówki!
Mały, ale wielki
Rybnicki aeroklub, w porównaniu do innych (około 50) polskich klubów lotniczych, jest jednym z mniejszych, jeśli chodzi o zajmowaną przestrzeń lotniska, natomiast jednym z największych, jeśli chodzi o osiągane wyniki i prestiż. Dobitnym tego dowodem jest przyznanie mu przez światowe władze sportu lotniczego i szybowcowego organizacji Mistrzostw Europy akrobacji szybowcowej w 2006 roku (a trzeba dodać, że plany sięgają jeszcze wyżej!). O sile klubu decyduje w dużej mierze kilkudziesięcioletnia tradycja oraz szczęście do wielkich sportowców, które określiły jego obecny poziom. Duże znaczenie miało również to, iż jako jeden z pierwszych aeroklubów w Polsce podjął samodzielną aktywność gospodarczą, która zapewniła mu stałe źródło finansowania i dalszego rozwoju. Więcej informacji na temat Aeroklubu ROW znaleźć można na portalu www.forumkultury.pl
Stanisław Frydrychowicz