Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 2 (9) Data wydania: 09.01.07

Dla ludzi o mocnych nerwach

W poniedziałek minął termin oddania torów na odcinku Leszczyny – Orzesze. Poznańska firma Torpol, która prowadzi prace, znów nie wywiązała się z umowy. Dla pasażerów oznacza to kolejne tygodnie przesiadek.

Firma wykonująca remont torowiska zwodzi PKP i pasażerów. Po raz kolejny nie dotrzymała terminu oddania do użytku odcinka torów na trasie Katowice-Rybnik.

Podróż z dwiema przesiadkami z Rybnika do Katowic przez tak długi okres czasu to już ponad wytrzymałość pasażerów.

Długo wyczekiwany remont torowiska na odcinku od Leszczyn do Orzesza bardzo utrudnia życie studentom i osobom dojeżdżającym codziennie do pracy. W miejscu, gdzie remontowane są tory, PKP zorganizowała wprawdzie komunikację zastępczą. Mimo to podróż do Katowic trwa nawet ponad cztery godziny!

Z pociągu do busa

Pociąg jadący do Katowic dojeżdża jedynie do stacji Leszczyny. Tu podstawiane są busy, które wiozą podróżnych do Orzesza. Tam znów pasażerowie przesiadają się w pośpiechu do pociągu i wreszcie wysiadają na stacji w Katowicach. – Przez ten remont zaczęłam częściej korzystać z oferty PKS. Jeździ się wprawdzie nieco szybciej, ale niestety bilet w autobusie jest znacznie droższy. Dojeżdżam codziennie na zajęcia na uczelni i w skali miesiąca tracę znaczną kwotę. PKS ma także o wiele mniej połączeń niż kolej, więc tak jak dziś znów muszę jechać pociągiem i się przesiadać. Każdy z nas ma już tego dość – mówi Anna Słomka, studentka z Rybnika.

Zwodzą kolej

Firma, która zajmuje się remontem torowiska, już kilkakrotnie zmieniała termin oddania torów do użytku. Pierwszą datą, kiedy wszystko miało wrócić do starego porządku, był 8 grudnia. Potem przesunięto oddanie torów na koniec roku. Już dziś wiadomo, że kolejny termin ustalony na połowę stycznia nie zostanie dotrzymany. – Nie mamy wpływu na szybkość robót. Firma uparcie twierdzi, że nadrobi opóźnienia, jednak podawane przez nią terminy są nierealne, biorąc pod uwagę to, ile jeszcze rzeczy jest do zrobienia na tym odcinku – mówi Włodzimierz Leski, rzecznik prasowy katowickiego oddziału Polskich Linii Kolejowych S.A.

Cena cierpliwości

Remontowany odcinek ma 9,3 km długości. Wymieniane są tory, siedem rozjazdów i nawierzchnia pod szynami. Pieniądze zapewnia tzw. fundusz kolejowy. Kilometr torów kosztuje 1,5 mln zł. Przedłużające się roboty, poza niezadowoleniem pasażerów, przynoszą konkretne straty kolei. Każdy dzień to konkretne pieniądze, które PKP mogłaby zarobić na transportach towarów. – Pasażerowie w cenie biletu do Katowic mają zagwarantowany przejazd autobusem, nie dopłacają nic. To my płacimy za wynajęcie samochodów. Każda przesiadka to kurs czterech autokarów. Dodatkowo nie zarabiamy na transporcie, bo pociągi jeżdżą okrężnymi, dłuższymi trasami – wyjaśnia rzecznik.

Szybciej to będzie

Pasażerowie z niecierpliwością czekają na zakończenie robót. Wtedy to pociąg na nowych torach ma osiągać prędkość nawet 90 kilometrów na godzinę, co znacznie skróci czas podróży do Katowic. Ale nawet takie obietnice nie przekonują pasażerów, którzy mają zwyczajnie dość uciążliwych podróży. – Przed remontem podróż do Katowic trwała około półtorej godziny. Wiem, że to sporo, ale już się przyzwyczaiłem. Przynajmniej, gdy raz wsiadłem do jednego środka transportu, to jechałem do końca. Może czasem trzeba pocierpieć, aby było lepiej, ale dlaczego nie wybrano na remont letniej pory, kiedy dni są dłuższe i cieplejsze? – pyta Arek Drozd, pasażer.

Adrian Czarnota