Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 10 (17) Data wydania: 06.03.07

Para buch, ceny w ruch!

Za przejazd do Katowic zapłacimy 50 groszy więcej. W miniony poniedziałek poszły w górę ceny biletów kolejowych.

Podróżni nerwowo szukali po kieszeniach drobnych. Każdy, kto wiedział, ile płaci za bilet i miał odliczone na niego pieniądze, musiał dopłacać. Powód? PKP Przewozy Regionalne, znów podniosły ceny biletów. O swoich planach przewoźnik poinformował już kilka tygodni temu na stronach internetowych, jednak większość podróżnych dowiadywała się o tym dopiero przy kasach.

Uzbiera się miarka

– Jestem zaskoczona. Podwyżka niby nie jest duża, ale z tych kilku groszy w skali miesiąca czy roku uskłada się ładna sumka – mówi Janina Jarysz, która akurat kupowała bilet do Krakowa. Bilety podrożały o 5 proc. Nie zmieniły się ceny biletów jednorazowych w pociągach osobowych na trasach do 20 km i w pociągach pospiesznych na trasach od 21 do 100 km.

Nowa, wyższa stawka za przejazd jest spowodowana wzrostem kosztów zewnętrznych, m.in. energii elektrycznej i paliw. Ostatnie zmiany cen biletów jednorazowych spółka wprowadzała w maju 2004 roku, biletów okresowych w lutym ubiegłego roku – wyjaśnia Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP Przewozy Regionalne.

Kropla w morzu

Koleje regionalne muszą podnosić ceny, bo ich działalność nie jest dochodowa. Pewną nadzieję na poprawę daje podpisana w ubiegłym roku umowa między samorządem województwa śląskiego, a Śląskim Zakładem Przewozów Regionalnych na dofinansowanie przewozów regionalnych. Pomoc finansowa ma trwać dwa lata. Co będzie potem, nie wiadomo. Województwo śląskie ze swojego budżetu co roku wydaje na ten cel ponad 70 milionów złotych! Jedynie tylko ten zastrzyk finansowy pozwala na utrzymanie regularnych kursów pociągów. Metoda, jaką stosuje PKP Przewozy Regionalna, by zmniejszyć straty to likwidowanie kolejnych kursów pociągów. Czy jednak taka polityka jest rozsądna? Większość połączeń jest nierentowna. Za kilka lat może zabraknąć kursów do likwidacji.

Włos się jeży

– Ratunek dla PKP to zwiększenie standardu usług. Milsza obsługa, lepsze pociągi – za to warto dopłacić do biletu. Ale ta podwyżka jest absurdalna. Podnoszą ceny nie dając w zamian nic – mówi Agnieszka Polok, która za bilet do Katowic zapłaciła w czwartek 50 groszy więcej.Warto przypomnieć, że w grudniu tego roku PKP szumnie ogłaszała otwarcie nowego połączenia do samej Ostrawy. Na zapowiedziach i obietnicach jednak się skończyło. Gdy czescy kolejarze zobaczyli, w jakim stanie jest polski pociąg, włos im się zjeżył na głowie. Cały skład został zawrócony, a pasażerowie, tak jak za dawnych lat przekroczyli granicę na piechotę.

Agnieszka Polok - Nie bardzo rozumiem za co płacę więcej za bilet. Pociągi są w fatalnym stanie

Adrian Czarnota