Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 35 (42) Data wydania: 27.08.07

„Klikać” każdy może

W Chwałowicach działa jedno z pierwszych telecentrów w Rybniku.

Telecentra? Nie wiem co to jest. Nie spotkałam się z tym – dziwi się Hildegarda Kwaśny, która spędza popołudnie w parku w Chwałowicach. Także jej znajoma Renata Baszton z Biertułtów nie ma pojęcia o co chodzi.

Internet oswojony

Tymczasem telecentra to jeden z elementów większego projektu o nazwie Elektroniczna Karta Miejska. Powstały, by ułatwić mieszkańcom dostęp do internetu, a także umożliwić zdobycie np. wniosków urzędowych. W kwietniu, właśnie w Chwałowicach, oficjalnie inau-gurowano ich działalność. Jak sprawdzają się dzisiaj? – Nie ma dnia, żeby ktoś nie przyszedł – zauważa Mirosław Ropiak, pracownik Telecentrum w Chwałowicach. – Miesięcznie przychodzi tutaj 50–80 osób – podsumowuje Kamil Karwot z telecentrum mieszczącego się w Młodzieżowym Domu Kultury. Obaj przyznają, że z usług korzystają głównie młodzi ludzie.

Napiszą, pomogą

Obecność w telecentrum przeszkolonego pracownika gwarantuje pomoc tym, którzy nie potrafią obsługiwać komputera. – Raz odwiedziła nas pani, która chciała zostać ławnikiem. Pomogliśmy jej zredagować i wysłać pismo w tej sprawie. Kilka osób potrzebowało wnioski na imienną e–kartę. Była też pani, która przyniosła płytę ze zdjęciami, bo nie miała jej gdzie obejrzeć – opowiada Ropiak. Do telecentrum na Nowinach zaproszono Klub Seniora. – Jedna pani przyszła ponownie – przypomina sobie Karwot.

Starsi mile widziani

Mnie komputery nie interesują, a do urzędu wolę pojechać osobiście i zapytać na miejscu – podsumowuje sceptycznie rozmowę o telecentrach Hildegarda Kwaśny. – Szkoda, że starsze osoby nie korzystają z usług telecentrów, bo to z myślą o nich one powstały – stwierdza Krzysztof Kłosek z UM Rybnika, który pracował przy wdrożeniu projektu.

Sięgnęli po angielski

W Chwałowicach nie było też do tej pory chętnych do skorzystania z wydawnictw multimedialnych np. kursów językowych, atlasów czy encyklopedii. – Zachęcamy odwiedzających, bo te wydawnictwa są naprawdę niezłe, ale jakoś nie ma zainteresowania – przyznaje pracownik telecentrum. W punkcie w MDK–u wynik jest nieco lepszy, bo trzy osoby sięgnęły po kurs angielskiego.

Witajcie w wirtualnym biurze

Projekt o nazwie Elektroniczna Karta Miejska został stworzony na pięć lat. Tyle przynajmniej muszą działać telecentra. – Nie możemy zrezygnować z ich podstawowych funkcji, ale można dołożyć kolejne, nowe – przyznaje Kłosek. Dodaje, że potrzeba więcej czasu, żeby mieszkańcy przekonali się do pomysłu. We wrześniu ma być uruchomione Wirtualne Biuro, kolejny element całego projektu. – Mamy już pomysły jak go zareklamować – zapewnia pracownik magistratu.

Beata Mońka