Megiery po stronie kobiet walczących
Wystawa była prezentacją prac artystek z grupy Drezdeńska Secesja ’89, które można było oglądać w rybnickim Muzeum. Jej podsumowaniem było wystąpienie Karin Weber, która opowiedziała o twórczości grupy. Drezdeńska Secesja ’89 skupia kobiety, uprawiające malarstwo, grafikę, rzeźbę, a także zajmujące się krytyką artystyczną. Grupa powstała 19 grudnia 1989 r. i jest pierwszym zrzeszeniem artystek Saksonii, jakie zaistniało w historii sztuki tego kraju. Dwadzieścia dwie secesjonistki zrzeszyły się, aby wspólnie wywalczyć lepsze warunki dla prezentacji dokonań twórczych kobiet. Wkrótce zdobyły własną galerię, gdzie zorganizowały kilka wystaw tematycznych, poświęconych problemom ekologicznym, za co otrzymały m.in. Nagrodę Miasta Drezna. – W tej chwili sytuacja jest o wiele bardziej skomplikowana niż dziesięć lat temu – podkreśliła Weber. Coraz mniej środków publicznych jest przeznaczanych w Niemczech na kulturę. Trudno jest znaleźć sponsorów. – Ale poradzimy sobie, wiedząc, że obrazy mają duży wpływ na światopogląd ludzi, którzy szukają swojego miejsca w świecie, w którym nie ma równowagi, który pozbawiony jest moralności i etyki – podsumowała. Przywoła także słowa Angeli Merkel z 1993, która zauważyła, że kobiety muszą koniecznie razem znaleźć drogę do akceptacji ogólnospołecznej.
Spotkanie poświęcone kobiecej sztuce zakończył spektakl „Kobra – Nocka” oparty na zwariowanych, absurdalnych i groteskowych tekstach Witkacego. W role nieobliczalnych i niebezpiecznych witkacowskich kobiet i kobietonów wcieliły się artystki z „Grupy Teatralnej Megiery Art”. Tworzą ją: Joanna Grabowiecka, założycielka teatru „MasQuera”, Mariola Rodzik – Ziemiańska, inicjatorka „Spotkań ze Sztuką” oraz Ewa Bober, związana niegdyś ze Studiem Teatralnym TZR.
(bea)