O mamma mia! Śląsk i Sycylia!
W grudniu było tam tak ciepło, że kąpałyśmy się w morzu, a poubierani w kurtki Sycylijczycy przecierali oczy ze zdumienia. Dla nas temperatura była tam taka jak latem, a dla nich to była prawdziwa zima – wspominają pobyt na włoskiej wyspie uczennice Gimnazjum nr 11 w Rybniku.
W ramach projektu Socrates Comenius polskie szkoly najczęściej współpracują ze szkołami w Niemczech, Hiszpanii, Austrii czy w Czechach. Tymczasem rybnickie Gimnazjum nr 11 realizuje projekt razem ze szkolą na Sycylii. Włoska wyspa, która chyba wszystkim kojarzy się przede wszystkim z mafią, okazała się być dla rybniczan niezwykle przyjazna i gościnna. – Ludzie są tam naprawdę bardzo mili. Wszyscy się znają i tworzą taką jedną wielką rodzinę – wspominają Iza Stronczek, Justyna Nosal i Weronika Maryniok gimnazjalistki, które wraz z grupą rówieśników odwiedzily Sycylię. – Byliśmy tam dwa tygodnie, a potem Włosi przyjechali do nas z rewizytą – dodają dziewczyny. Mieszkały w domach prywatnych, u rodzin, w miejscowościach Castellani Siculi, w Alimenie oraz w Petralia Sottana.
Kopalnie i św. Barbara
Niczego im nie brakowało, może jedynie czasami...polskiego jedzenia, a przynajmniej polskich śniadań, gdyż włoskie są najczęściej na słodko. – Włosi jedzą bardzo dużo makaronu. Serwują pastę każdego dnia. Pewnego dnia ugotowali dla mnie gulasz, bo chcieli żebym poczuła się tak, jak w Polsce – wspomina Weronika Maryniok. Co wspólnego mają ze sobą Ślązacy i Sycylijczycy? Z pewnością kopalnie (u nas węgla, a tam soli) a także św. Barbarę. Patronka naszych górników opiekuje się również sycylijską miejscowością Petralia Sottana, gdzie mieści się szkoła, z którą współpracuje Gimnazjum nr 11 z Niedobczyc. Współpraca trwa ponad rok, ale przez ten czas uczniowie sporo się już nauczyli, wiele zobaczyli i poznali. – Jednym z głównych rezultatów wychowawczych i profilaktycznych, osiągniętych przez naszą szkołę było rozbudzenie w uczniach zainteresowania innymi kulturami i narodami, zaangażowanie w prace nad projektem uczniów ze środowisk defaworyzowanych, przełamywanie nieśmiałości uczniów, ich niechęci i stereotypów oraz zaangażowanie do współpracy rodziców – mówi Adam Więckowski, dyrektor Gimnazjum nr 11.
Gromadząc informacje o Śląsku i Sycylii , uczniowie poznawali historię własnego regionu, ale także historię i tradycje innego kraju. Jęzkiem roboczym był język angielski, a pomocniczym – włoski.
Kartki z kalendarza
Współpraca z włoską szkołą przyniosła rybnickiej szkole wiele dobrego. Pod kierunkiem nauczycielki Katarzyny Kwiatoń ruszyło koło języków romańskich, w tym nauka języka włoskiego dla zainteresowanych. Na różnych lekcjach uczniowie poznawali historię Włoch, kulturę śródziemnomorską, a także geografię, historię i kulturę Sycylii. W ramach projketu przygotowywali prezentacje multimedialne, gazetki ścienne. Z polskowłoskich spotkań pozostało wiele pamiątkowych zdjęć.
Na zakończenie wydany został kalendarz ilustrujący przebieg projketu Socrates Comenius. Są w nim m.in. zdjęcia z obu wizyt, a także komentarze, dotyczące społeczności sycylijskiej oraz śląskiej.
Iza Salamon