Kim będziesz jak dorośniesz?
Będą unijne pieniądze na realizację czterech rybnickich projektów.
Odpowiedź na to pytanie nie sprawi trudności większości pięciolatków, które mają dość sprecyzowane plany. Z wiekiem zaczynają się jednak schody. Jak poradzić sobie z wyborem szkoły, zawodu, gdy jest się nastolatkiem? Rybnickim gimnazjalistom pomogą w tym szkolni doradcy zawodowi.
Ponad rok temu kilka instytucji, organizacji i szkół podpisało deklarację współpracy w ramach Rybnickiej Platformy Poradnictwa Zawodowego. Uznały one, że warto połączyć siły, by skuteczniej pomagać m.in. młodym ludziom w wyborze drogi zawodowej. – Niestety, liczba doradców zawodowych w szkołach nie jest wystarczająca. O ile w ostatnich latach sytuacja poprawiła się nieco w szkołach ponadgminazjalnych, o tyle w gimnazjach jest kiepsko. Nie ma na to pieniędzy. Bywa, że uczniowie dokonują zupełnie przypadkowych wyborów – zauważa Jacek Żyro, doradca zawodowy w Powiatowym Urzędzie Pracy w Rybniku, który współtworzy Platformę Poradnictwa Zawodowego. Lukę tę ma szansę wypełnić projekt „Azymut – moja pasja, moja szkoła, mój zawód, moja praca”. Powstał z inicjatywy Platformy Poradnictwa Zawodowego, a będzie realizowany przez Rybnickie Centrum Edukacji Zawodowej – Centrum Kształcenia Ustawicznego oraz Praktycznego. Projekt, którego budżet wynosi ponad 600 tysięcy złotych, uzyskał dotację z Unii Europejskiej. Dzięki temu we wszystkich rybnickich gimnazjach powstaną Szkolne Punkty Informacji Zawodowej. – To będą miejsca, w których uczniowie, nauczyciele i rodzice znajdą informacje o sytuacji na rynku pracy, poszczególnych zawodach, planowaniu kariery zawodowej – wyjaśnia Joanna Smyczek z Biura Projektów w RCEZ.
Projekt dla ponad 2000 uczniów
Oprócz tego 20 bezrobotnych absolwentów kierunków humanistycznych zostanie przeszkolonych, by mogli rozpocząć staże jako szkolni doradcy zawodowi. - Uczniowie będą mieli z kim konsultować swoje decyzje, a szkoły zyskają doradców, którzy będą opłacani z pieniędzy zdobytych na realizację projektu. Wszyscy na tym skorzystają. Szczególnie, gdy młodzi ludzie wybiorą ścieżkę edukacyjną i zawodową adekwatną do zapotrzebowania na rynku pracy – podkreśla Żyro. Gimnazjaliści z klas trzecich wezmą też udział w szkoleniach na temat planowania kariery, poznania własnych predyspozycji i motywacji oraz kierunków dalszego kształcenia. Zaplanowano również letnie obozy profilaktyczno-edukacyjne dla młodzieży niepełnosprawnej, szczególnie zagrożonej wykluczeniem społecznym. Projekt, w którym weźmie udział ponad 2000 osób, najprawdopodobniej będzie realizowany od stycznia 2010 do czerwca 2011.
Beata Mońka