Pozbyli się azbestu ze ścian biurowca
Przedsiębiorstwo Spedycyjno-Transportowe Transgór z Rybnika zrealizowało kolejny projekt we współpracy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
O usuwaniu azbestu mówi się sporo, wciąż jednak w naszym otoczeniu są elementy budowlane, zawierające ten szkodliwy dla zdrowia materiał.
Przedsiębiorstwo Spedycyjno-Transportowe Transgór w Rybniku już po raz kolejny skorzystało z preferencyjnej pożyczki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Tym razem pieniądze zostały pozyskane na demontaż, transport i unieszkodliwienie płyt azbestowych oraz termoizolację ścian i dachu budynku przy ulicy Brzezińskiej 40.
Płyty azbestowe były dziurawe
– Ściany budynku były ocieplone watą mineralną i pokryte płytami azbestowymi. Posiadały ubytki zarówno płyt, jak i waty. Dach był nieocieplony, pokryty papą – opisuje poprzedni stan budynku Piotr Fusiarski, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych w rybnickim Transgórze.
Teraz jest zdrowiej i cieplej
W ramach realizowanego z Funduszem projektu zostały m. in. zdemontowane płyty azbestowo-cementowe, zabezpieczone workami foliowymi i oznakowane. W podobny sposób zdemontowana została warstwa wełny mineralnej. Elewacja została oczyszczona i zagruntowana, a następnie ocieplona styropianem i poryta tynkiem. Zamontowane zostało także nowe pokrycie dachowe ze styropapy i papy termozgrzewalnej wraz z osprzętem blacharskim i rynnowym. Jaki efekt został osiągnięty? – Przede wszystkim wyeliminowane zostało pylenie szkodliwego dla zdrowia azbestu pochodzącego z elewacji i co ważne, dzięki termoizolacji mniejsze są straty ciepła i mniejsze zużycie energii – mówi o uzyskanych oszczędnościach dyrektor Fusiarski.
Autobusy i dwupłaszczowe zbiorniki
Dzisiaj obiekt przy ulicy Brzezińskiej 40 jest nie tylko znacznie ładniejszy, ale przede wszystkim zdrowszy dla ludzi i bardziej ekonomiczny w użytkowaniu. Mieszczą się tutaj pomieszczenia biurowe Transgóru oraz kilku innych firm. – Wcześniej dzięki dofinansowaniu z WFOŚ–u zamontowaliśmy zbiorniki dwupłaszczowe na stacjach paliw przy ulicy Jankowickiej i Brzezińskiej, zakupiliśmy też autobusy Euro 4 – wymienia poprzednie inwestycje Bogdan Pytlik, zastępca dyrektora ds. technicznych w rybnickim Transgórze. – Planujemy teraz dłuższą współpracę z Funduszem. Chcemy ubiegać się o umorzenie części pożyczki i przeznaczenie tych pieniędzy na modernizację kolejnej stacji paliw w Radlinie – dodaje dyrektor Pytlik.
Iza Salamon