Gospodarska wizyta na drogach
W asyście dziennikarzy i telewizyjnych kamer prezydent odwiedził inwestycje drogowe.
Prezydent Adam Fudali, pełnomocnik ds. dróg i gospodarki komunalnej Janusz Koper oraz naczelnik wydziału dróg Jacek Hawel spotkali się 7 października w terenie z wykonawcami, realizującymi najważniejsze inwestycje drogowe w mieście. Gospodarz miasta chciał sprawdzić, czy roboty idą zgodnie z planem, by przed wyborami mógł pochwalić się sukcesem. W objeździe placów robót uczestniczyli też dziennikarze.
Słaba podbudowa
Na trasie znalazły się rozpoczęta budowa obwodnicy północnej, dwa budowane wiadukty na ul. Raciborskiej i na ul. Włościańskiej, most na ul. Reymonta, nowe rondo w Rybniku – Kamieniu, a także remontowane ulice Raciborska i Niepodległości. Janusz Koper na przykładzie remontowanej ul. Raciborskiej wyjaśniał, skąd biorą się koleiny i dziury na rybnickich drogach. – Większość dróg była budowana w latach 60., a nawet wcześniej. Nie było takiego ruchu, takiego nacisku na osie, w związku z powyższym nie było zrobionej podbudowy. Bezwzględne minimum dla podbudowy do 30 – 40 cm. Tu widzimy, że podbudowa ma w granicach pięciu cm, a nawet mniej. Reszta to ziemia – mówił Koper. – Konstrukcja jest różnorodna, powiedziałbym – historyczna – dodał Sebastian Stawarz, kierownik budowy na ul. Raciborskiej.
Zagrożenie z pogodą
Większość wykonawców deklarowała dotrzymanie terminów zakończenia prac. Jednak za każdym zastrzegali, że terminy uzależnione są od pogody. – Najgorsze są opady deszczu. Potrafią wstrzymać, przesunąć roboty na kilka dni. Jednak jak podbudowa, grunt zostanie przewilgocony, to niestety musi to troszkę odczekać w dobrych warunkach, aby można było kontynuować roboty. Przy robotach bitumicznych wpływ ma też temperatura. Ale jeśli temperatura nie spadnie poniżej pięciu stopni, to bez problemu sobie poradzimy – zapewniał Sebastian Stawarz.
Przetargi w drodze
– Generalnie inwestycje przebiegają dosyć poprawnie. Oczywiście na każdym placu budowy pewne problemy występują. Największym zagrożeniem, spędzającym nam sen z powiek jest to, czy pogoda się utrzyma. W tym roku planujemy jeszcze rozstrzygnąć przetargi na roboty, które ruszą w przyszłym roku – tłumaczył Janusz Koper. – Na dniach będzie rozstrzygnięcie remontu blisko 6 km odcinku ul. Żorskiej. Tu będzie cykl dwuletni, do połowy 2012 roku. Również mamy w trakcie rozstrzygania przetarg na remont drogi 78 czyli praktycznie cała ul. Wodzisławska, Reymonta, Kotucza i wiadukt na ul. Gliwickiej. To również jest zadanie dwuletnie, które będzie rozstrzygnięte i będą podpisane umowy. W okresie zimowym jakieś prace będą się toczyły, ale gros robót drogowych to rok przyszły. Przewidywaliśmy, że same prace na ul. Wodzisławskiej będą się toczyły na przełomie roku bieżącego i przyszłego, a było to związane z logistyką wszystkich objazdów. Wiedząc, że ul. Raciborska jest w remoncie, w momencie, kiedy będzie oddana, będzie można ograniczać ruch na ulicy Wodzisławskiej, a Raciborską poprowadzić objazd – podsumował pełnomocnik ds. dróg.
Planowe terminy ukończenia inwestycji:
- Przebudowa wiaduktu drogowego na ul. Raciborskiej wraz z dojazdami – 24 listopada tego roku.
- Budowa obwodnicy północnej na odcinku od ul. Budowlanych do ronda na skrzyżowaniu ul. Rudzkiej i Podmiejskiej – 31 października 2011 r.
- Remont ulicy Raciborskiej – 30 grudnia tego roku.
- Przebudowa ul. Niepodległości – 22 października tego roku.
- Przebudowa układu komunikacyjnego dzielnicy Kłokocin, ułatwiającego dostęp do terenów inwestycyjnych – 10 maja 2011 r.
- Przebudowa skrzyżowania ulic Willowej – Szewczyka – Bieli na rondo – 15 października tego roku.
- Przebudowa ul. Reymonta na odcinku od ronda Wodzisławskiego do skrzyżowania z ul. Jankowicką – 30 listopada tego roku.
(tora)