Delegaci z Europy zachwyceni terapią
Przedstawiciele partnerskich szkół przyjechali do SP1, gdzie mogli zobaczyć, że terapia nie zawsze oznacza środki farmakologiczne.
Przedstawiciele 7 europejskich państw przyjechali do Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Janusza Korczaka w Rybniku, aby uczestniczyć w prezentacji metody treningu mózgu – Biofeedback. Prezentacja była częścią programu wizyty partnerskiej w ramach realizowanego przez szkołę projektu Comenius.
W wizycie brali udział przedstawiciele Wielkiej Brytanii, Węgier, Rumunii, Estonii, Łotwy, Turcji, Portugalii. Biofeedback to nieinwazyjna, najnowsza metoda stosowana na całym świecie przez pedagogów, terapeutów, psychologów i neurologów. – Jest metodą treningową, umożliwiającą harmonizowanie czynności fal mózgowych na zasadzie bioregulacji i samouczenia się mózgu. Jako metoda w pełni biologiczna nie ma działań ubocznych, a jej efekty są porównywalne do leczenia farmakologicznego – tłumaczy Zdzisław Plisz dyrektor SP1. Goście zagraniczni, na co dzień w swoich krajach zajmujący się edukacją dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zapoznali się z metodą teoretycznie – uczestnicząc w wykładzie dyrektora szkoły, a następnie praktycznie – obserwując zajęcia terapeutyczne.
Zastosują u siebie
– Sama metoda wywołała ogromne zainteresowanie gości. Do tej pory, pomimo wysokiego poziomu oświaty reprezentowanych przez nich krajów nie zetknęli się z tego rodzaju oddziaływaniem terapeutycznym w szkole. Wielu z nich wyraziło chęć wykorzystania rybnickich doświadczeń na swoim gruncie. Dali temu wyraz zarówno w rozmowach nieoficjalnych w trakcie wizyty w SP 1, jak i na oficjalnym spotkaniu w Urzędzie Miasta, poświęconemu promocji rybnickiej oświaty w aspekcie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – dodaje dyrektor.
Już widać poprawę
Opisywane działania to wdrożenie kolejnej metody wspomagania ucznia Szkoły Podstawowej nr 1 w Rybniku w jego rozwoju. Prowadzona do tej pory terapia nie pozwala jeszcze na zaobserwowanie całego spektrum efektów, opisywanych w literaturze fachowej. U uczniów pojawiają się pierwsze symptomy poprawy snu, uwagi, pamięci, nastroju. W grudniu 2011 roku planowane jest podsumowanie realizacji projektu w formie konferencji poświęconej „wykorzystaniu metody Biofeedback we wspomaganiu ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych”. Koordynator projektu – dyrektor SP 1 Zdzisław Plisz ma nadzieję, że spotkanie to będzie okazją do dyskusji i wymiany doświadczeń na temat metody przez terapeutów oraz wybitne autorytety w tej dziedzinie dla jej popularyzacji.
(ska), SP1