Kandydaci odpowiadają
Sprawdź, jakie pomysły mają kandydaci na prezydenta Rybnika.
Wysłaliśmy pytnia do 5 kandydatów na prezydenta Rybnika. 4 z nich przesłało odpowiedzi do naszej redakcji. Rudolf Kołodziejczyk przesłał nam odpowiedzi na własne pytania. Przedstawiamy zatem sylwetki 4 z 5 kandydatów.
1. Jaki ma Pan pomysł na promocję Rybnika?
2. Trzy najpilniejsze inwestycje w mieście:
3. Rozładowanie korków. W jaki sposób?
2. Trzy najpilniejsze inwestycje w mieście:
3. Rozładowanie korków. W jaki sposób?
Adam Fudali
1 Mój pomysł na promocję miasta, to dalsze konsekwentne realizowanie, finansowanych przez Unię Europejską projektów promocyjnych – kulturalnych, gospodarczych i turystycznych. Dzięki zrealizowanym do tej pory kampaniom promocyjnym wzrosła rozpoznawalność Rybnika. Obecny wizerunek Rybnika to miasto dynamiczne, dobrze zarządzane, innowacyjne, warte odwiedzenia (turystyka sportowa i weekendowa) i zamieszkania (zielone miasto, perspektywy rozwoju i edukacja na każdym szczeblu). Atrakcyjność miasta sprawia, że ludzie chcą tutaj przyjeżdżać, mieszkać, pracować, korzystać z oferty kulturalnej, sportowej i usługowej, jaką proponuje Rybnik. Miasto to jednak przede wszystkim jego mieszkańcy i to oni w największym stopniu decydują, jak Rybnik postrzegany będzie na zewnątrz. Niezwykle istotne jest więc promowanie sukcesów i osiągnięć rybniczan, wspieranie ich, między innymi poprzez stwarzanie sprzyjających warunków do doskonalenia ich talentów.
2 Inwestycje drogowe to dalsza modernizacja i rozbudowa układu komunikacyjnego i dogodne połączenia z autostradami A1 i A4. Budowa co najmniej dwóch parkingów wielopoziomowych w centrum miasta. Inwestycje w infrastrukturę sportową – wyremontowanie i zmodernizowanie przynajmniej jednego z ośrodków: Ruda i Kamień, w oparciu o Partnerstwo Publiczno–Prywatne. Dalsza rozbudowa bazy sportowo-rekreacyjnej w dzielnicach, przez co rozumiem na przykład budowę kolejnych boisk. Istotną sprawą jest również modernizacja rybnickiego stadionu i dostosowanie go do obowiązujących standardów oraz wykorzystanie możliwości rozwoju sportowego lotniska w Gotartowicach poprzez nowoczesne przedsięwzięcia związane m.in. z produkcją na potrzeby przemysłu lotniczego. Inwestycje w nowoczesne technologie – powszechny dostęp do Internetu w dzielnicach Rybnika poprzez budowę sieci szerokopasmowego internetu, a w efekcie powszechny. Wdrażanie usług interaktywnych, wykorzystywanych w wielu dziedzinach życia (e–usługi, e–zakupy, e–learning, telewizja cyfrowa, telefon).
3 Zmieszczenie na rybnickich ulicach przeszło stu tysięcy samochodów, jakie zarejestrowane są w Rybniku to nie lada wyzwanie. Poprawa płynności ruchu w naszym mieście wymaga dalszego, konsekwentnego prowadzenia remontów i modernizacji istniejących dróg, przebudowy istniejącego układu komunikacyjnego, poprzez budowę bezkolizyjnych skrzyżowań, dalszych odcinków obwodnicy oraz budowę nowych dróg. Niezwykle ważne jest również przygotowanie się – zwłaszcza finansowe (poprzez zabieganie o środki rządowe i unijne) – do budowy rybnickiego odcinka drogi ekspresowej Pszczyna – Racibórz, która jest w tej chwili największym i najpoważniejszym zadaniem, wyprowadzającym z centrum miasta ruch tranzytowy.
Marek Jędrośka
1 Rybnik należy traktować jako stolicę Subregionu, posiadającą uczelnie, instytucje i urzędy o zasięgu regionalnym. Powinniśmy występować na zewnątrz w skali województwa i kraju, wraz z przedstawicielami Raciborza, Jastrzębia, Żor, Wodzisławia Śląskiego oraz powiatów naszego subregionu i tworzyć jedną reprezentację regionalną (chociażby dla pozyskiwania środków zewnętrznych, ale przecież nie tylko). Obecnie Związek Subregionu działa bardzo słabo, a każde z miast i tak występuje indywidualnie. Konieczna wydaje się też promocja Subregionu jako centrum turystyki poprzemysłowej.
2 Renowacja ośrodka w Kamieniu i stworzenie ośrodka rekreacyjnego takiego, jaki pamiętamy sprzed kilkunastu lat. Budowa parkingów w centrum miasta – przy ulicach Hallera i Miejskiej. Rozpoczęcie budowy sieci ciepłowniczej z Elektrowni Rybnik. Docelowo sieć ta musi objąć cały Rybnik.
3 Poprzez zmianę koncepcji zaprojektowanych – według błędnych założeń – tras tranzytu (ulicami Żorską i Wodzisławską), a także dokończenie obwodnicy miasta (ulica Podmiejska) i tym samym domknięcie jej pierwszego pierścienia. Celem Samorządnego Rybnika jest zwiększenie przepustowości istniejących rozwiązań, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu i wreszcie przeniesienie tranzytu poza centrum miasta.
Kornel Pająk
1 Aby skutecznie promować Nasze Miasto należy przede wszystkim przyciągnąć inwestorów w zakresie przemysłu, usług i mieszkalnictwa. Większa liczba firm spowoduje zwiększenie wpływów z tytułu podatku od osób prawnych i innych jednostek, ulokowanych na terenie miasta.
Następną sprawą jest tworzenie nowych miejsc pracy, co prowadzi do wzrostu zamożności mieszkańców. Do mocnych stron naszego miasta należą niewątpliwie tradycje sportowe, turystyka wodna, piesza i rowerowa. Należy je promować jak najskuteczniej, ponieważ rozwój tego obszaru to rozwój branży usługowej. Kolejny sposób na promocję to przyciąganie różnego rodzaju funduszy.
2 Jako najważniejszą inwestycję w Rybniku uważam budowę obwodnicy, która odciąży ruch miejski i umożliwi mieszkańcom oddychanie czystym powietrzem. Kolejne sprawy do załatwienia na już, to inwestycje związane z wykorzystaniem stref ekonomicznych i pozyskaniem nowych miejsc pracy. Mam także na myśli zagospodarowanie wolnych, przez lata niesprzedawalnych terenów. Wokół Rybnika musi powstać centrum logistyczne połączone z węzłem kolejowym. Kolejnym obszarem, który wymaga wsparcia inwestycyjnego to bezpieczeństwo, rekreacja, sport i wypoczynek. Należy uruchomić dodatkowe kąpieliska między innymi obiekt w Kamieniu zgodnie z jego przeznaczeniem. Zamierzam także podjąć działania związane z likwidacją niskiej emisji.
3 1. Dostosowanie komunikacji miejskiej do potrzeb mieszkańców – optymalizacja potrzeb. 2. Wykorzystanie infrastruktury kolejowej do stworzenia szybkiej kolejki miejskiej. 3. Zmiany w obszarze lokalnych inwestycji drogowych: – reorganizacja niektórych rozwiązań komunikacyjnych (np. likwidacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Kotucza i Rudzkiej), – konieczność wykonywania inwestycji drogowych etapowo – nie wolno wszczynać prac w kilku miejscach naraz, należy je wykonywać w jednym miejscu jak najszybciej, – roboty nawet w jednym miejscu należy wykonywać intensywnie, odcinkami oddawanymi natychmiast do użytku, – prace muszą być prowadzone 24 godz. na dobę z naciskiem na godziny nocne, – terminy i jakość oddanych do użytku inwestycji muszą być dotrzymywane, a kary umowne za niedotrzymanie terminu i jakości bezwzględnie egzekwowane.
Marek Krząkała
1 1. Rybnik – „Miasto na szalone zakupy” – projekt promujący miasto i jego ofertę handlową. Skierowany do mieszkańców Aglomeracji Katowickiej i województwa opolskiego. Będzie opierał się o mapkę z lokalizacjami największych centrów handlowych. 2. Rybnik – „Miasto na szalony weekend” – projekt promocyjny skierowany do młodzieży, oparty na rozrywce (puby, rynek, dyskoteki, alternatywne formy kultury) i aktywnym wypoczynku (rowery, żaglówki, spływy kajakowe, szybowce, tory gokartowe, ściany wspinaczkowe, itd.). 3. Co roku w Rybniku powinna odbywać się co najmniej jedna impreza, która przebije się do opinii publicznej w całym kraju. W 2011 roku Rybnik ma być centrum wydarzeń związanych z promocją regionów. W kolejnym można wykorzystać piękne schody na placu Wolności i kontakty z miastem niektórych projektantów mody – zróbmy jedyny w swoim rodzaju pokaz mody. 4. Istotnym punktem jest deklaracja – pod rządami PO w Rybniku publiczne pieniądze będą służyły do promowania miasta, a nie jego prezydenta.
2 Dalsze, ale bardziej zdecydowane inwestycje w infrastrukturę drogową, które prezentujemy w naszym programie dla Rybnika. 2. Wielopoziomowy parking w centrum miasta oraz nieduże bezpłatne parkingi na obrzeżach Śródmieścia – przykładowo w rejonie byłego dworca PKS, przy sklepie Domus oraz istniejący parking przy Bazylice. Chcemy w ten sposób ożywić kolejne ciągi komunikacyjne poza linią Plaza – Focus. 3. Proponuję także trochę inną inwestycję. Miasto powinno zainwestować w młodych oraz w korzystne rozwiązania dla przedsiębiorców. Od nich zależy dalszy bardziej dynamiczny rozwój Rybnika. Zachęcam do odwiedzenia naszej strony internetowej www.powiewswiezosci.pl – tam są konkrety.
3 – 1. Priorytetem musi być usprawnienie dojazdów z miasta do autostrad A1 i A4 – zwłaszcza na linii strefa przemysłowa – autostrada. 2. Priorytetem pozostaje dokończenie obwodnicy śródmiejskiej. W ciągu ostatnich dwunastu lat powstało zaledwie 4,2 km nowych dróg. Daje to średnio 350 metrów rocznie. W tym czasie zarejestrowano kilkadziesiąt tysięcy nowych samochodów. 3. Reorganizacja ruchu w centrum. Należy wykorzystać opracowane koncepcje i utworzyć bypasy, by usprawnić ruch. 4. Droga Racibórz – Pszczyna to ważny element rozwoju Rybnika, ale jej realizacja z uwagi na skalę przedsięwzięcia jest niestety odległa. O tym pomyśle mówi się od ponad 40 lat. W każdej kampanii jest to niestety tylko „droga wyborcza”. 5. Platforma Obywatelska w mijającej kadencji zaproponowała kompromisowe połączenie Ochojca z Kamieniem wzdłuż linii kolejowej. Kolejne, podobne połączenia mogą powstać przy bocznych odnogach ulicy Wodzisławskiej, które upłynnią ruch jeszcze przed osiągnięciem porozumienia z PKP w sprawie feralnego wiaduktu na ulicy Wodzisławskiej.