My są dziołchy z familoków
Gimnazjaliści promują zabytki czerwioneckiej architektury i śląskie obyczaje.
Około 50 uczniów z Zespołu Szkół nr 3 w Czerwionce postanowiło wyeksponować integracyjną rolę osiedla patronackiego w Czerwionce, szczególne miejsce kobiety w śląskiej rodzinie i lokalnej społeczności oraz zainteresować tym wszystkim kolegów z innych szkół i ich rodziców. Jednak nawet najlepszych pomysłów nie da się zrealizować bez odpowiednich pieniędzy. Finansowy problem pomogły rozwiązać nauczycielki Małgorzata Pyszna, Anna Jędrzejak i Anna Gudzik, które wystąpiły po dotację do Funduszu Lokalnego „Ramża”. Przygotowany przez nie projekt „My są dziołchy z familoków” zyskał uznanie. W ślad za tym poszły środki finansowe z programu „Działaj Lokalnie VI” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, dotację dała też „Ramża”.
Od września uczniowie pod okiem nauczycielek rozpoczęli wielką promocję familoków i familokowego życia. – Nie wszyscy wiedzą jak piękne są nasze familoki. Zafascynowało nas to, że budynków jest tak wiele, a każdy z nich jest inny. Teraz z dużą uwagą oglądałyśmy wszystkie familoki – są naprawdę niezwykłe. Dzięki zajęciom odkryłyśmy to osiedle na nowo – mówi Sandra Gutowska, uczennica klasy III b Gminazjum nr 4 w Czerwionce. – Familoki to perełka naszej gminy. Staramy się pokazać to piękno uczniom – dodaje nauczycielka Anna Gudzik. Jednym z elementów promocji jest przeogromna galeria 160 zdjęć, którą można oglądać na szkolnej stronie internetowej. – Przeprowadzamy konkursy literackie, plastyczne i fotograficzne – wylicza Małgorzata Pyszny. Jak dodaje, uczniowie bardzo angażują się w projekt. Bardzo profesjonalnie podeszli do powiatowego konkursu na najlepszy wywiad z mieszkańcami familoków. Szczególnie dużo emocji budzi kręcona etiuda filmowa zatytułowana „Familokowe życie”. – Film opowiada o życiu kobiet – mieszkanek osiedla patronackiego kopalni „Dębieńsko”. Staramy się pokazać w nim historię, obyczaje, życie sąsiedzkie, opowiedzieć o tym, jak żyło się tu przed laty, a jak w czasach współczesnych – relacjonuje Małgorzata Pyszny. Lokalne zabytki, tradycje i obyczaje będą promowane do lutego przyszłego roku. Czas ten uczniowie przeznaczyli na odwiedzanie muzeów, udział w wykładach i prezentacjach dotyczących historii regionu, a nawet zajęciach poświęconych śląskiej muzyce ludowej. Wszystkie prace uczniów poświęcone czerwieńskim familokom, które zostaną zgromadzone w czasie trwania projektu, na koniec będą zaprezentowane podczas specjalnego wernisażu. W ramach promocji familoków uczniowie wraz z opiekunkami chcą zaprosić mieszkańców Czerwionki na wyjątkowe spotkania, podczas których goście będą mogli podziwiać twórczość uczniów z terenu gminy oraz wysłuchać wykładu przedstawiającego historię miejscowego osiedla patronackiego. Zwieńczeniem wszystkich działań będzie okolicznościowa publikacja.
(MS)