Mieszkańcy nie chcą zdradzić, czy są zadowoleni
Urzędy samorządowe są zarządzane coraz sprawniej, maleje liczba błędnych decyzji, rośnie dostępność e-usług. Wszystko jednak zbyt wolno – wynika z analizy MSWiA przeprowadzonej wśród prawie 600 samorządów.
Z jednej strony ponad 64 proc. badanych samorządów chwali się oferowaniem usług drogą elektroniczną. Z drugiej, tylko 44,8 proc. urzędów przyznaje się, że korzysta z platformy e-PUAP. Wciąż najpowszechniejszą (87,3 proc.) usługą dostępną drogą elektroniczną pozostaje składanie pism (podań, wniosków, skarg) przez klientów. Równie powszechna jest możliwość wysłania przez interesantów zapytań do pracowników (80,6 proc.). Niestety, już znacznie rzadziej można umówić się on-line z urzędnikiem (46,5 proc.), czy otrzymać tą drogą decyzję administracyjną (30,5 proc. urzędów z tej grupy). Średnio co drugi samorząd w Polsce bada satysfakcję swoich klientów.
A jak jest w rybnickim magistracie? W zakresie e-administracji urząd korzysta z platformy SEKAP (System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej). Zgodnie z założeniami MSWiA platformy regionalne będą się wzajemnie uzupełniać z portalem e-PUAP. Stąd trwają prace nad pełną integracją tych dwóch platform. Aż w 48 przypadkach spraw, można wnioski złożyć drogą elektroniczą, tak jest np. przy wydawaniu zaświadczeń dotyczących działalności gospodarczejczy jednorazowym zezwoleniu na sprzedaż napojów alkoholowych. Każdy mieszkaniec może również wysłać drogą elektroniczną zapytanie do urzędników. Nie ma jednak możliwości umówienia się z urzędnikiem on-line, chociaż przy rejestracji pojazdów można drogą mejlową dokonać rezerwacji terminu. Rybnicki urząd prowadzi również badania satysfakcji klienta. Jest ono przeprowadzane raz w roku. Odbywa się w formie ankietowej. – Treść ankiet po każdorazowym zakończeniu procesu może być zmieniana w całości lub części. Zaznaczyć należy jednak bardzo niski procent zwracalności ankiet – przyznaje Lucyna Tyl rzecznik UM Rybnik.
(mp), tr