Prawnik radzi
Michał Jarmundowicz - Adwokat z Kancelarii Radcy Prawnego Michał Mocko i Partnerzy z Orzesza
Masz wątpliwości, szukasz pomocy? Tylko u nas porady prawnika za darmo! Napisz na porady@nowiny.pl
Witam. Do jednego z Urzędów złożyłem wniosek w dla mnie bardzo ważnej sprawie. Od ponad miesiąca nie mam żadnej wiadomości ze strony urzędu, czy mój wniosek został rozpatrzony. Moje pytanie, jaki termin ma urząd na załatwienie sprawy?
Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę, łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania, lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie.
Załatwienie zaś sprawy wymagającej ze strony organów administracji publicznej postępowania wyjaśniającego, czyli wyjaśnienia sprawy i przeprowadzenia postępowania dowodowego, powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. W terminie określonym powyżej organ administracji publicznej obowiązany jest zawiadomić strony, podając jednocześnie przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin do załatwienia sprawy. Ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy, która powstała z przyczyn niezależnych od organu. Na niezałatwienie sprawy w terminie, określonym powyżej, stronie przysługuje zażalenie do organu administracji publicznej wyższego stopnia. Uznając zażalenie za uzasadnione, organ wyższego stopnia, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających naruszaniu terminów załatwiania spraw administracyjnych w przyszłości.