Ile musisz zapłacić za internet
Marcin Żabicki, prezes zarządu Rybnet Sp.z.o.o tłumaczy czym należy się kierować wybierając dostawcę internetu.
Na co zwrócić uwagę, wybierając internet kablowy
1) Prędkość wysyłania (nikt o tym nie mówi, ale często klienci wysyłają duże pliki lub pocztę z dużymi załącznikami i dziwią się czemu tak długo to trwa skoro mam tak szybki internet). Często nawet operatorzy ukrywają te parametry w swoich ofertach. Najczęściej używana przez duże telekomy technologia ADSL2+ jest ograniczona do 24Mb/s downloadu i 1Mb/s uploadu przy idealnych warunkach.
2) Sprawdź dostępność usług – duże telekomy przechwalają się prędkościami w ofertach 50Mb/s,100Mb/s i więcej, ale są one nie osiągalne w większości lokalizacji np. Vectra na swojej stronie ma możliwość sprawdzenia jaką prędkość możemy mieć w danej lokalizacji i stamtąd wynika, że w np. Rybniku maks. 24Mb/s mimo reklamowanych w ofertach 128Mb/s. Często bywa tak, że reklamowane prędkości osiągane są na przykład tylko w kilku–kilkunastu budynkach/blokach w Polsce.
3) Ważna technologia w jakiej zbudowana jest sieć. Stare sieci są zbudowane na kablach miedzianych łączących budynki, które nie są odporne na wyładowania atmosferyczne (z czym klienci na pewno się spotkali w okresie wiosenno–letnim, gdzie po burzy często nie mają internetu przez kilkanaście godzin). Nowe sieci światłowodowe, takie jak ma Rybnet czy Leon, są całkowicie odporne na takie zjawiska i zapewniają osiąganie bardzo dużych prędkości.
4) technologie kablowe – kabel UTP czy światłowód do domu. Oba te standardy są bardzo dobrym medium transmisyjnym i zapewniają wysoką jakość usług (można na nich obecnie świadczyć wszystkie usługi na jednym kablu, tzw. triple play – internet, telefon i telewizję)
5) Uważaj na maksymalne prędkości – często operatorzy reklamują prędkość jaką możesz osiągnąć w nocy np. 50Mb/s za jedyne xx zł (ale to w nocy – a w dzień już połowę tej prędkości – 25Mb/s)
Na co zwrócić uwagę, wybierając internet radiowy
1) Umowa podpisywana przed wykonaniem montażu – uważaj !!! Często umowę podpisuje się wcześniej, po czym przyjeżdża instalator zakłada antenę i okazuje się, że internet nie spełnia warunków umowy, którą operator niechętnie już chce rozwiązać. Zwróć uwagę, czy zamontowana antena nie jest skierowana w zadrzewiony obszar lub drzewa – bo spowoduje to natychmiastowy spadek usługi. Tu również zdaj się na sprawdzoną firmę, która ma doświadczenie w branży i wyszkolonych specjalistów.
2) Nie bój się internetu radiowego – to nie ten sam internet, co świadczony dawniej w technologii 2.4GHz. Teraz większość operatorów świadczy już usługi wyłącznie w technologii 5GHz, gdzie jakość ich nie odbiega od jakości usług świadczonych drogą kablową. Co prawda prędkości nie są tak duże jak na kablu ze względu na wydajność stacji nadawczych, ale pozwalają korzystać w sposób komfortowy z internetu) – śmiało i bezproblemowo można korzystać z usług telefonii VoIP na połączeniach radiowych czy korzystać z usług VOD
3) Zakup sprzętu czy udostępnienie – to ważna kwestia, ponieważ w przypadku uszkodzenia sprzęt zakupiony będziemy musieli kupić ponownie (a to wydatek rzędu 150–300 zł), jednak niektórzy operatorzy udostępniają sprzęt na czas trwania umowy, który jest ich własnością i w razie jakiegokolwiek uszkodzenia wymieniany jest on na nowy (bez obciążania abonenta)
Podstawowe informacje dla internetu kablowego i radiowego
1) Brak limitów transferów – coraz większe potrzeby użytkowników internetu powodują szybkie wyczerpanie się limitów i duże dodatkowe dopłaty. W mocno obecnie reklamowanym internecie cyfrowego Polsatu limit 3GB (29 zł) pozwala ściągnąć 4 filmy w jakości DivX (pliki o rozmiarze 700MB), za każdy następny ściągnięty film dopłacimy aż 14 złotych do rachunku (taryfa dzienna) lub 7 złotych (taryfa nocna)! Dla porównania internet kablowy 10Mb/s pozwoli nam na ściągniecie około 3600 takich filmów bez jakiejkolwiek dopłaty, internet radiowy 2Mb/s aż 720 filmów.
2) Aktywacja za 1 zł to już chyba standard, jednak przy bardzo niskich cenach abonamentu może się zdarzyć większa opłata aktywacyjna, ale to w końcu jednorazowa opłata i to nie duża rekompensowana miesięczną ceną abonamentu.
3) Umowy na 36 miesięcy – większość z operatorów stosuje takie umowy, aby związać klienta ze sobą, więc należy się dobrze zastanowić, wybierając ofertę – nie zawsze tańsza oferta to lepsza (pamiętajmy, jak potem będziemy obsługiwani – czy ktoś odbierze nasz telefon gdy się coś zepsuje, ile będziemy czekać na usunięcie usterki). Dlatego wybierajmy sprawdzonych i znanych operatorów z dobrą opinią na rynku – pamiętaj, umowa trwa 3 lata i na pewno nie będziesz chciał się męczyć z usługą średniej jakości, bo kryterium wyboru była tylko cena!
4) Biuro obsługi klienta na miejscu (klient lubi przyjść, porozmawiać, wybrać na miejscu ofertę, faktury czy książeczkę opłat) – duże telekomy jak TP, Netia czy Vectra mają tylko swoje infolinie, w których czeka się często kilkanaście minut na połączenie i ciężko jest nieraz załatwić nawet prostą sprawę przez telefon (takie uwagi zgłaszają klienci – wolą lokalnego operatora, który dba o swoich klientów i zna ich potrzeby, a nie patrzy globalnie na wszystkich jak na równych sobie).
5) Prezenty w umowach – miło jest dostać zniżki na abonament, router, kamerkę czy może klawiaturę bezprzewodową za symboliczną złotówkę, a jeszcze milej móc sobie wybrać, który z tych prezentów chcę dostać.
6) Promocje dodatkowe np. polecanie usług operatora innym znajomym
Notował: Marek Pietras