Losy technikum kolejowego dla dorosłych w Rybniku – część I
Szkolnictwo zawodowo–komunikacyjne w Polsce posiada bogatą tradycję, bowiem pierwsze Technikum Kolejowe w Warszawie zostało założone już w 1873 r., tj. w okresie bujnego rozkwitu dróg żelaznych.
Rozwój przemysłu – zwłaszcza górniczego oraz potężne zagęszczenie sieci kolejowej w rybnickiej aglomeracji sprawiło, że przysposobienie do zawodu kolejarza ma tutaj przedwojenną wręcz tradycję. Po II wojnie światowej żywiołowy proces przeobrażeń Rybnickiego Okręgu Węglowego, a wraz z nim i transportu kolejowego stworzył ogromne zapotrzebowanie na wykwalifikowane kadry ze średnim wykształceniem technicznym. Sprawna działalność kolei żelaznej wymaga bowiem zatrudnienia personelu o wysokich kwalifikacjach zawodowych w zakresie wiedzy oraz poczucia odpowiedzialności. Duży niedobór pracowników w specyficznym zawodzie transportowca oraz brak dopływu – w tym regionie młodzieży po dziennym Technikum Kolejowym zmusił władze PKP do zatrudniania osób – zwłaszcza kobiet z wykształceniem podstawowym. Stąd zaistniała nieodzowna konieczność powołania do życia specyficznego szkolnictwa zaocznego, które ułatwiłoby podnoszenie kwalifikacji zawodowych dorosłym kolejarzom. Oczekiwania te wkrótce spełniły się.
Z inicjatywy aktywu związkowego i społeczno–politycznego Piotr Lewiński – minister komunikacji decyzją Nr KG1–072–53/67 z dnia 13 lipca 1967 r. zobowiązał władze wykonawcze do podjęcia kroków, zapewniających uruchomienie w rybnickim węźle PKP szkolnictwa kolejowego. Organizacją i wdrożeniem do życia nowej placówki szkolnej zajął się inż. Henryk Szulc – z–ca naczelnika Oddziału Ruchowo–Handlowego PKP w Rybniku, który pokonując wiele trudności i przeszkód, w szczególności związanych z uzyskaniem odpowiedniego zaplecza szkolnego, dobrał odpowiedni zespół nauczycieli przedmiotów zawodowych w takim tempie, że zajęcia dydaktyczne rozpoczęły się w połowie września 1967 r. Wczuwając się w trudną sytuację lokalową mgr Lucjan Pytel – dyrektor Liceum Ekonomicznego przygarnął do siebie (budynek Sióstr Urszulanek) nowo powołany PUNKT KONSULTACYJNY ZAOCZNEGO TECHNIKUM KOLEJOWEGO MK Gliwice.
Pierwszym kierownikiem tej placówki szkolnej został mgr Jan Jaskuła – wicedyrektor Liceum Ekonomicznego, wybitny pedagog, który powierzone obowiązki pełnił przez 9 lat. W taki sposób stworzono optymalne warunki do zaspokojenia rosnących potrzeb dopływu elit w prężnie rozwijającym się transporcie kolejowym Rybnickiego Okręgu Przemysłowego oraz spełniono marzenia setkom branżowców, którym ułatwiono aspiracje zawodowe. Podwyższony poziom wiedzy ogólnej oraz fachowości załóg kolejarskich, wraz z uzyskaniem średniego wykształcenia technicznego i matury utorował drogę do rozwoju umysłowego w studium, a tym samym do awansu społecznego i godziwej satysfakcji materialnej. Ogólnodostępne wykształcenie średnie stało się zamiast posiadanego kapitału lub odziedziczonej pozycji społecznej, decydującym warunkiem kształtowania indywidualnych losów życiowych. W pierwszym roku pobierania nauki na specjalności ruch i przewozy kolejowe o pięcioletnim – wówczas – okresie nauczania edukację podjęło ponad 50 dorosłych kolejarzy, z których w 1972 r. opuściło mury szkolne pierwszych 25 techników komunikacji.
Mimo skromnej bazy lokalowej w latach następnych udało się rozszerzyć nabór na dalsze deficytowe specjalności, jak ekonomika kolei, eksploatacja i naprawa spalinowych pojazdów trakcyjnych, automatyka sterowania ruchem kolejowym oraz trakcja elektryczna.
Ze względu na coraz większy popyt na wykwalifikowaną kadrę techniczną i potęgujące się kłopoty lokalowe w jesieni 1976 r. „RYBNICKA KOLEJÓWKA” zmuszona była zmienić swą siedzibę. Po wielu gorączkowych staraniach już Filia Zaocznego Technikum Kolejowego została grzecznościowo przyjęta przez dyrektora – mgr Tadeusza Zgrabczyńskiego do budynku Szkoły Podstawowej Nr 2 w Rybniku, przy ul. Wodzisławskiej 46.
Od tego przełomowego momentu kierownictwo nad rybnicką FILIĄ ZAOCZNEGO TECHNIKUM KOLEJOWEGO MK Gliwice objął inż. Henryk Szulc, któremu cenne zdrowie pozwoliło – po 39 latach aktywnej działalności edukacyjnej doczekać bolesnej chwili rozwiązania zasłużonej „KOLEJÓWKI”, niebywale cennej zarówno dla pracowników transportu, jak i dla dróg żelaznych w subregionie rybnickim Województwa Śląskiego.
Z biegiem czasu okazało się, że w pomieszczeniach Szkoły Podstawowej Nr 2 zabrakło również miejsca na dalszy rozwój rybnickiej filii Technikum Kolejowego z uwagi na intensywną rozbudowę w dzielnicy Rybnik – Smolna dużego osiedla mieszkaniowego. Jednak dzięki usilnym staraniom i użyczeniu wsparcia ze strony mgr Zenona Frydrychowicza – dyrektora rejonu Przewozów Kolejowych w Rybniku oraz okazanej gościnności przez – mgr Edytę Korepta od jesieni 1985 r. Zaoczne Technikum Kolejowe przeniosło się do historycznego – I Liceum Ogólnokształcącego, im. Powstańców Śl. w Rybniku, przy ul. Kościuszki 41. W ten sposób znacząco poprawiły się warunki lokalowe do nauki, co stworzyło nieskrępowaną możliwość dalszego rozwoju filii. Po transformacji ustrojowej w 1989 r. zabrakło środków finansowych również na oświatę, stąd w połowie lat 90–tych parokrotnie usiłowano zlikwidować rybnicką filię Technikum Kolejowego. Jednakże dzięki osobistemu zaangażowaniu, nieugiętej postawie środowiska kolejarskiego oraz branżowych Związków Zawodowych Kolejarzy Śląskich w Rybniku, a także wskutek osobistej interwencji kolejarskiego posła na Sejm RP – Tadeusza Gawina udało się utrzymać przy życiu rybnicką placówkę szkolną.
Z uwagi na to, że powołany rok wcześniej „sezonowy” dyrektor I Liceum, im. T. Kościuszki nie odnowił „umowy o najem lokalu” trzeba było znowu poszukiwać nowej siedziby szkolnej. Brak własnego budynku szkolnego sprawił więc, że rybnicka FILIA TECHNIKUM KOLEJOWEGO w ciągu 30 lat działalności zmuszona była po raz trzeci zmienić siedlisko i własny adres. Tym razem legendarnej „KOLEJÓWCE” w rozpaczliwej sytuacji lokalowej grzecznościowo udzielił schronienia mgr Zygmunt Kula – dyrektor Zespołu Szkół Budowlanych w Rybniku, przy ul. Świerklańskiej 42.
Henryk Szulc