Uczciwy, czy nieuczciwy klient?
Kolejna interpelacja w sprawie PWiK.
Radna Monika Krakowczyk–Piotrowska składa kolejną już apelację w sprawie naliczania rachunków przez PWiK. – Na jednym ze spotkań uzyskałam informację, która mnie nie tylko jako radną, ale również jako mieszkankę Rybnika i klienta PWiK bardzo zbulwersowała – komentuje radna.
Uczciwość nie popłaca
Otóż okazuje się, iż opłata za usługę „odczytu wodomierza i rozliczenia należności” zawiera w sobie między innymi uśredniony koszt windykacji – referowała radna podczas ostatniej sesji rady miasta. – Tym samym każdy mieszkaniec Rybnika będący klientem PWiK w Rybniku jest traktowany przez to przedsiębiorstwo z definicji jako klient nieuczciwy, nie płacący swoich zobowiązań w terminie – dodaje radna. Z relacji radnej wynika, że każdy klient PWiK płaci składową część potencjalnych windykacji z tytułu nie płacenia przez niego rachunków. Oznacza to, ni mniej, ni więcej, że każdy klient PWiK faktycznie traktowany jest jako potencjalny niepłacący. – Obywatele rzetelnie wywiązujący się ze swoich zobowiązań nie mogą być obciążani uśrednionymi kosztami windykacji, bowiem tego typu koszty mogą ponosić tylko i wyłącznie osoby, które swoim działaniem powodują konieczność prowadzenia windykacji – apeluje radna.
Wszystko zgodnie z prawem
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Rybniku wyjaśnia sprawę, tłumacząc się stosownymi zapisami w ustawach oraz regulaminach. – Zgodnie z par. 2 pkt 11 Rozporządzania Ministra Budownictwa w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenia w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, stawka opłaty abonamentowej to wielkość wyrażona w jednostkach pieniężnych, w zł na odbiorcę usług za okres rozliczeniowy, którą odbiorca usług jest obowiązany zapłacić przedsiębiorstwu wodociągowemu za utrzymanie w gotowości do świadczenia usług urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz jednostkę usługi odczytu wodomierza i rozliczenia należności za ilość dostarczonej wody lub ilość odprowadzonych ścieków – tłumaczy Karolina Wacławiec, rzecznik prasowy PWiK. – Ten ostatni składnik abonamentu zawiera w sobie koszty związane z windykacją należności, ale odnoszące się np. do wysyłki wezwań do zapłaty, a więc monitowania klientów zalegających z zapłatą. PWiK zaprzecza tym samym, jakoby miało traktować klientów jako potencjalnie niepłacących. Celem priorytetowym jest, w myśl ustaw i regulaminu, obniżenie kosztów ponoszonych z tytułu nie odzyskiwanych należności.
Należności nieregularne
– Najczęściej monity te drukują się z rozliczeniem należności przy wystawianiu faktury, żeby zminimalizować koszty informowania klientów o zaległościach płatniczych – dodaje rzecznik. Opłata ta więc jest składką tzw. należności nieregularnych. – Niestety, nie wszystkie należności są odzyskiwane przez przedsiębiorstwo, gdyż nierzadko otrzymujemy decyzję komornika o umorzeniu z uwagi na brak możliwości egzekucji należności wierzyciela. Dlatego też ustawodawca dla potrzeb obliczania taryf przewidział możliwość uwzględniania właśnie kosztów należności nieregularnych – tłumaczy Wacławiec. – Nasze przedsiębiorstwo prowadzi działania windykacyjne, wykorzystując do tego przewidziane prawem sposoby dochodzenia swoich należności, monitując na bieżąco swoich klientów o ewentualnych zaległościach płatniczych, przeciwdziałając tym samym gromadzeniu się nadmiernych zaległości i obniżając koszty związane z ich dochodzeniem – dodaje. – Windykacja należności to niestety nieodłączna część prowadzonej działalności gospodarczej w każdej firmie – zapewniamy, że prowadzona jest rzetelnie, na bieżąco i w poszanowaniu prawa – kończy rzecznik PWiK.
(mark)