Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 43 (259) Data wydania: 25.10.11

Uczciwy, czy nieuczciwy klient?

Kolejna interpelacja w sprawie PWiK.

Radna Monika Krakowczyk–Piotrowska składa kolejną już apelację w sprawie naliczania rachunków przez PWiK. – Na jednym ze spotkań uzyskałam informację, która mnie nie tylko jako radną, ale również jako mieszkankę Rybnika i klienta PWiK bardzo zbulwersowała – komentuje radna.

Uczciwość nie popłaca

Otóż okazuje się, iż opłata za usługę „odczytu wodomierza i rozliczenia należności” zawiera w sobie między innymi uśredniony koszt windykacji – referowała radna podczas ostatniej sesji rady miasta. – Tym samym każdy mieszkaniec Rybnika będący klientem PWiK w Rybniku jest traktowany przez to przedsiębiorstwo z definicji jako klient nieuczciwy, nie płacący swoich zobowiązań w terminie – dodaje radna. Z relacji radnej wynika, że każdy klient PWiK płaci składową część potencjalnych windykacji z tytułu nie płacenia przez niego rachunków. Oznacza to, ni mniej, ni więcej, że każdy klient PWiK faktycznie traktowany jest jako potencjalny niepłacący. – Obywatele rzetelnie wywiązujący się ze swoich zobowiązań nie mogą być obciążani uśrednionymi kosztami windykacji, bowiem tego typu koszty mogą ponosić tylko i wyłącznie osoby, które swoim działaniem powodują konieczność prowadzenia windykacji – apeluje radna.

Wszystko zgodnie z prawem

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Rybniku wyjaśnia sprawę, tłumacząc się stosownymi zapisami w ustawach oraz regulaminach. – Zgodnie z par. 2 pkt 11  Rozporządzania Ministra Budownictwa w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenia  w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, stawka opłaty abonamentowej  to wielkość wyrażona w jednostkach pieniężnych, w zł na odbiorcę usług za okres rozliczeniowy, którą odbiorca usług jest obowiązany zapłacić przedsiębiorstwu wodociągowemu za utrzymanie w gotowości do świadczenia usług urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz jednostkę usługi odczytu wodomierza i rozliczenia należności za ilość dostarczonej wody lub ilość odprowadzonych ścieków – tłumaczy Karolina Wacławiec, rzecznik prasowy PWiK. – Ten ostatni składnik abonamentu zawiera w sobie koszty związane z windykacją należności, ale odnoszące się np. do wysyłki wezwań do zapłaty, a więc monitowania klientów zalegających z zapłatą. PWiK zaprzecza tym samym, jakoby miało traktować klientów jako potencjalnie niepłacących. Celem priorytetowym jest, w myśl ustaw i regulaminu, obniżenie kosztów ponoszonych z tytułu nie odzyskiwanych należności.

Należności nieregularne

– Najczęściej monity te drukują się z rozliczeniem należności przy wystawianiu faktury, żeby zminimalizować koszty informowania klientów o zaległościach płatniczych – dodaje rzecznik. Opłata ta więc jest składką tzw. należności nieregularnych. – Niestety, nie wszystkie należności są odzyskiwane przez przedsiębiorstwo, gdyż nierzadko otrzymujemy decyzję komornika o umorzeniu z uwagi na brak możliwości egzekucji należności wierzyciela. Dlatego też ustawodawca dla potrzeb obliczania taryf przewidział możliwość uwzględniania właśnie kosztów należności nieregularnych – tłumaczy Wacławiec. – Nasze przedsiębiorstwo prowadzi działania windykacyjne, wykorzystując do tego przewidziane prawem sposoby dochodzenia swoich należności, monitując na bieżąco swoich klientów o ewentualnych zaległościach płatniczych, przeciwdziałając tym samym gromadzeniu się nadmiernych zaległości i obniżając koszty związane z ich dochodzeniem – dodaje. – Windykacja należności to niestety nieodłączna część prowadzonej działalności gospodarczej w każdej firmie – zapewniamy, że prowadzona jest rzetelnie, na bieżąco i w poszanowaniu  prawa – kończy rzecznik PWiK.

(mark)