Bezpieczeństwo w bankomatach
Jak bezpiecznie korzystać z bankomatu i co zrobić w przypadku utraty dokumentów.
Przestępcy przy kradzieżach pieniędzy z kont bankowych przy pomocy kart magnetycznych wykorzystują najczęściej kilka metod, które jednak można rozpoznać na pierwszy rzut oka.
Wykorzystanie czytnika kart magnetycznych i nakładki na klawiaturę lub kamery zainstalowanych na bankomacie to najczęściej wykorzystywane narzędzia złodziei. Umożliwia to poznanie przez sprawców kodu PIN i skopiowanie karty magnetycznej. Przy pomocy „sklonowanej” w ten sposób karty, i znając numer PIN, sprawcy wypłacają w bankomacie pieniądze z konta. Czasem z oszustami mogą współpracować sprzedawcy w sklepach, gdzie płacimy kartą. Mogą oni skopiować karty za pomocą podpiętych urządzeń. Złodzieje nie cofną się także przed zwykłą kradzieżą kart z naszych portfeli. Szczególnie należy w tym miejscu podkreślić działania kieszonkowców, którzy najczęściej grasują w zatłoczonych miejscach. Warto pamiętać, aby nie trzymać numeru PIN razem z kartą. Taki zestaw daje złodziejowi możliwość korzystania z karty bez ograniczeń. Związek Banków Polskich przy wsparciu policji rozpoczął kampanię edukacyjną dotyczącą możliwości zastrzegania utraconych i skradzionych dokumentów tożsamości w bankach. Dziś każdy może poinformować o zagubionych bądź skradzionych dokumentach, już nie tylko będąc klientem konkretnego banku. Coraz więcej banków umożliwia zastrzeganie dokumentów także tym, którzy na co dzień nie korzystają z ich usług. Oznacza to, że wejście do oddziału banku staje się najpewniejszym sposobem przed uchronieniem się od konsekwencji związanych z utraceniem dokumentów. – Liczba przestępstw z wykorzystaniem cudzego bądź fałszywego dokutemu tożsamości spada w ostatnich latach, jednak nie powinno to być powodem do bagatelizowania problemu. Powinniśmy głośno mówić o konieczności zgłaszania faktu kradzieży dokumentów. Najlepiej, aby zgłaszać to zarówno w banku, jak i na policji. To z pewnością pozwoli na wyeliminowanie wielu prób wyłudzeń i oszustw, uchroni też nas przez wymiernymi stratami – mówi Mariusz Sokołowski, rzecznik prasowy Komendanta Głównego Policji. Kiedy tylko zorientujemy się, że straciliśmy dokumenty, powinniśmy jak najszybciej zastrzec je w banku. Jeśli nie korzystamy z usług banków, możemy udać się do takiego banku, który zdecydował się na zastrzeganie dokumentów wszystkich obywateli. Listę tych instytucji można znaleźć na stronie www.dokumentyzastrzezone.pl. Najważniejsze dokumenty, które powinniśmy zastrzegać po utraceniu, to: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, książeczka wojskowa i marynarska, dowód rejestracyjny, karta stałego pobytu. Zastrzegana powinna być także karta kredytowa.
(ska)