Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 48 (316) Data wydania: 27.11.12

Kup pan sobie święta!

Kilka dni po święcie Wszystkich Świętych, jeden z supermarketów postanowił wprowadzić swych klientów w magię świąt Bożego Narodzenia.

Wystawiono figurki Świętego Mikołaja, które rozeszły się jak ciepłe bułeczki. To nie jest obraz z komedii, a przykład z naszego podwórka. Od lat już w listopadzie „prześladują” nas święta.

Wszystko przystrojone, wszystko gotowe

Od tygodnia oba rybnickie centra handlowe weszły w tryb przedświątecznych wyprzedaży i akcji promocyjnych. Choć trudno na razie usłyszeć gdziekolwiek „Last Christmas” nieśmiertelnego zesopłu Wham, w telewizji „wyjechała” już do nas ciężarówka Coca–Coli, a większość reklam nosi już znamiona świątecznej gorączki – biało–czerwone stroje aktorów, tu i tam przystrojona choinka czy dźwięk dzwoneczków. – Nie ma nic złego w świątecznych ozdobach, prezentach, lampkach i tych wszystkich zewnętrznych rzeczach, które w sklepach mają nam pozwolić odczuć „magię świąt” – mówi ks. Wojciech Iwanecki, wikariusz w parafii p.w. św. Wojciecha w Mikołowie, z pochodzenia pszowianin, absolwent I LO im. Powstańców Śląskich w Rybniku. –  Jednak gdy ta plastikowa fasada staje się celem samym w sobie a święta to tylko okazja do zwiększania konsumpcji i zysku, wtedy nasza wiara, człowieczeństwo zostają sprowadzone do kilku elektronicznych gadżetów, stosu słodyczy i paru sztucznych symboli – dodaje.

Nie dajmy się zwariować

Święta w świecie handlu zaczynają się bowiem na długo przed okresem adwentowym. Nim w kościele zabrzmi pierwsza kolęda czy rozpoczną się pierwsze w tym roku roraty, witryny sklepów zdążą życzyć nam wesołych świąt, niektóre nawet do siego roku. – Komercjalizacja świąt to zjawisko, które obserwuję ze smutkiem. Bóg, który staje się nami, bo aż tak nas kocha, nie chce, byśmy zadowalali się takim duchowym fastfoodem – przyznaje ks. Wojciech.

Trudno jednak dzisiaj walczyć z procesem, który trwa od lat. Święta generują spore obroty w każdym niemal sektorze gospodarki, obniżki cen, okazje i specjalne oferty. Koniec roku jest czasem, gdy na więcej sobie pozwalamy, więcej wydajemy. Jednak, jak przyznaje mikołowski wikariusz, wtedy też o wiele mniej w nas ochoty na najmniejszą chociażby refleksję nad mijającym czasem, nadchodzącymi świętami – i być może dlatego z roku na rok wydają się one bardziej spowszedniałe. – Lepiej poszukać głębiej, pomęczyć się więcej, ale znaleźć coś cennego, niż całą świąteczną duchowość sprowadzić do ładnie ustrojonego drzewka i czerwonego, sympatycznego staruszka z brodą. Przecież potrzebujemy czegoś więcej – kończy ks. Wojciech Iwanecki.

(mark)