Kącik ZUS
Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy O/ZUS w Rybniku.
Niedawno otworzyłem własną działalność. Zgłosiłem siebie do ubezpieczeń w ZUS oraz do ubezpieczenia zdrowotnego. W urzędzie usłyszałem, że do swojego ubezpieczenia zdrowotnego mam zgłosić żonę, która nigdzie nie pracuje. Czy nasze dzieci też muszą być zgłoszone? A w związku z tym czy będę musiał płacić jakieś dodatkowe składki?
Tomasz L.
Założenie własnej firmy wiąże się z obowiązkiem zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego. Należy tego dokonać w ciągu siedmiu dni od daty rozpoczęcia działalności. Przedsiębiorcy obowiązkowo muszą zgłosić do ubezpieczenia gwarantującego bezpłatną pomoc także najbliższą rodzinę, która nie podlega ubezpieczeniu z innego tytułu. W takiej sytuacji właściciel nowej firmy obowiązkowo składa do ZUS wniosek o zgłoszenie członków rodziny (formularz ZUS ZCNA). Dzięki temu w przypadku choroby, konieczność skorzystania z porady w przychodni, która ma podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, czy szpitalu osoba chora nie musi ponosić żadnych opłat.
Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego umożliwia także otrzymanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), która ułatwia korzystanie z pomocy medycznej na terenie krajów UE na takich samych zasadach, jak ubezpieczeni mieszkańcy danego regionu. Do ubezpieczenia zdrowotnego należy więc zgłosić dziecko własne oraz małżonka, dziecko przysposobione, wnuka, albo dziecko obce, dla którego ustanowiono opiekę, albo przebywające w ramach rodziny zastępczej. Obowiązek taki upływa dopiero po ukończeniu przez dziecko 18. roku życia, a jeżeli kształci się dalej – do 26. roku życia. Wiek dziecka nie jest brany pod uwagę w przypadku, kiedy taka osoba zgłoszona do ubezpieczenia ma orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub inne, traktowane na równi. Przedsiębiorca może także zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego małżonka oraz wstępnych (np. rodziców), pozostających z ubezpieczonym we wspólnym gospodarstwie domowym.
Od roku jestem na świadczeniu przedemerytalnym, ale też pracuję. Kto powinien poinformować ZUS o moich przychodach z tytułu wykonywanej pracy?
Janina z Wodzisławia
Zarówno osoba pobierająca świadczenie, jak i pracodawca mają obowiązek do 31 maja powiadomić ZUS o przychodach osiąganych przychodach od 1 marca do 28 lutego następnego roku.
Od dwóch lat jestem na wcześniejszej emeryturze z tytułu pracy w szczególnych warunkach. Niedawno zmarł mój ojciec, który miał ponad 4 hektary ziemi ornej. Mam możliwość dalszego jej użytkowania. Obecnie nie jestem rolnikiem, ale w związku z tym, że miałbym możliwość jej uprawiania, czy dochody ze sprzedaży płodów rolnych uzyskanych z tego pola oraz ewentualne unijne dopłaty bezpośrednie do powierzchni upraw będą stanowić mój przychód, który może skutkować zmniejszeniem, lub zawieszeniem emerytury przez ZUS?
Emeryt, stały Czytelnik
Posiadanie gospodarstwa rolnego i osiąganie z tego tytułu przychodów nie ma wpływu na prawo do emerytury, w związku z czym może Pan osiągać dodatkowo przychody z tego tytułu.
Przez trzy miesiące ubiegłego roku miałam wstrzymaną wypłatę świadczenia przedemerytalnego. Czy za ten okres również muszę wykazać przychody?
Radlinianka
Przychód uzyskany w miesiącach, w których prawo do świadczenia było na Pani wniosek zawieszone nie podlega rozliczeniu.