Portal obywatel.gov.pl. Ponad 80 usług urzędowych w zasięgu ręki
Jak wyrobić dziecku paszport? Co zrobić, by ubiegać się o zasiłek w ZUS? Jak zameldować się czasowo czy sprawdzić, ile mamy na koncie punktów karnych? Odpowiedzi na te i inne pytania można znaleźć na portalu www.obywatel.gov.pl.
Na stronie, prostym językiem, opisano 82 najpopularniejsze usługi administracji publicznej dla obywatela. Zawartość strony będzie stale poszerzana i aktualizowana. Koniec z zagmatwanymi procedurami i urzędową nowomową. W każdej chwili i bez wychodzenia z domu możemy sprawdzić, jak załatwić sprawy w urzędzie. Wystarczy tylko komputer, smartfon lub tablet z dostępem do internetu. Na portalu www.obywatel.gov.pl działa 101 kart, w tym 82 opisujące najbardziej popularne usługi publiczne, jakie administracja świadczy dla obywateli. Wśród tych kart znajdują się również usługi realizowane przez ZUS. Wreszcie informacje, jak załatwiać różne sprawy urzędowe, są dostępne dla obywateli w jednym miejscu – bez podziału na poszczególne instytucje, a według spraw życiowych. Na portalu są również dostępne informacje przybliżające funkcjonowanie 19 ważnych rządowych portali tematycznych (m.in. Platforma Usług Elektronicznych ZUS). Obok portalu – w ramach projektu „Obywatel”, który wystartował 31 lipca, działa infolinia dla obywateli. Dzwoniąc pod numer 222 500 115 „Informacji dla Obywatela” dowiemy się, gdzie załatwić swoją sprawę. Tam również obywatele mogą zgłaszać uwagi, np. co należy zmienić w danej procedurze, by ją uprościć. Infolinia centralna czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.
(r)